Jong talent lok je met games

Het internet is in korte tijd uitgegroeid tot een van de belangrijkste rekruteringskanalen, en tal van grote bedrijven gaan nu een stap verder met de lancering van hun eigen serious-games.

Jong talent lok je met games

De gedachtegang achter het gebruik van online spellen om jong talent te spotten is simpel: de klassieke manier van mensen selecteren en rekruteren is tijdrovend en duur, zeker voor een bedrijf dat wereldwijd actief is. Een game op maat laten ontwikkelen, vraagt natuurlijk ook een forse inspanning, maar je bereikt er wel een doelgroep mee die geen zin heeft in ellenlange sollicitatieprocedures. Dat is alvast wat cosmeticagigant L'Oréal al enkele jaren probeert met Reveal, een online game waarin je meewerkt aan de lancering van een nieuw product. Doorheen de gameplay worden je vaardigheden en interesses getest op een wetenschappelijk onderbouwde maar onopvallende manier. Daarnaast zijn er ook leermodules waarmee je je kennis kan verbreden, een cruciaal element in het systeem. Want uit alle onderzoeken blijkt dat jongeren zichzelf hoe dan ook willen blijven ontwikkelen, liefst met de hulp van hun werkgever. 

 

Engagement

De deelnemers maken kans op een stage of een job bij L'Oréal, en om het allemaal nog wat aanlokkelijker te maken, ligt er ook een exclusieve trip naar Parijs in het verschiet. Dat mag ook wel, want het bedrijf vraagt een serieus engagement van de deelnemers die verschillende spelrondes moeten doorworstelen. Die eerste ervaring was blijkbaar een succes voor L'Oréal, want na Reveal volgde Brandstorm, een game waarmee specifiek naar marketingtalent wordt gezocht. Tienduizenden jongeren hebben hun kans al gewaagd, en dat leverde al enkele honderden jobs op.  En het voorbeeld van de cosmeticareus maakt school. Ook de Banco Santander en BNP Paribas sprongen op de kar, en de Franse spoorwegmaatschappij SNCF probeert met Défi Ingénieurs zijn nood aan technische profielen te lenigen.   Moraal van het verhaal? Een bedrijf dat serious games inzet, heeft wellicht een streepje voor in de war for talent. En het staat bij voorbaat vast dat die concurrentiestrijd om jonge talenten een grote comeback zal maken als de kredietcrisis eenmaal voorbij is. 

 

www.brandstorm.loreal.com
www.defi-ingenieurs-sncf.com
 

Dinsdag 29 Oktober 2013 om 10:16

Manu Sinjan