Jonge start-ups veranderen de wereld

In heel wat eindejaarslijstjes krijgt het boek Exponential Organisations van Salim Ismail, de oprichter van de in SiliconValley gelegen Singularity University, de titel van beste businessboek van 2014. Samen met Yuri Van Geest en Michael S. Malone onderzocht Ismail een honderdtal succesvolle start-ups, die door een andere manier van denken en een andere bedrijfscultuur de maatschappij en de wereld aan het veranderen zijn. En dat is zeker ook van invloed op jouw carrière.

Jonge start-ups veranderen de wereld

Technologie durven omarmen

Traditionele grote bedrijven moeten volgens de auteurs die start-up cultuur proberen te omarmen of er althans elementen uit overnemen om te kunnen blijven voortbestaan. Maar ook de kmo’s kunnen volgens Ismail en zijn medeauteurs heel wat leren van de start-upcultuur. De auteurs zijn gestart met te kijken naar wat er met Kodak is gebeurd. Dat bedrijf vond de digitale camera uit, maar deed er niets mee en ging in 2012 failliet. In datzelfde jaar telde Facebook liefst 1 miljard dollar neer om de piepjonge start-up Instagram over te nemen. Ismail noemt start-ups als Instagram exponentiële organisaties (ExO’s). Het gaat om jonge bedrijven die door inzet van technologie en een innovatieve bedrijfscultuur minstens tien keer beter presteren dan hun rechtstreekse concurrenten.

 

Maatschappelijke order veranderen

Volgens Ismail zit het grootste verschil tussen klassieke grote bedrijven en ExO’s hem in de doelstellingen: de drijvende krachten achter die start-ups beginnen niet met een bedrijf om zich gewoon maar van een bron van inkomsten te voorzien, hun doel bestaat erin de traditionele denkkaders te verlaten of omver te gooien en om zo de maatschappelijke orde te veranderen. Het is alsof ze buiten de eigen competitie gaan staan en in een andere complexiteitsdimensie werken. Dat zorgt ook voor een enorme motivatie bij de medewerkers. Zij gaan niet bij dergelijke bedrijven aan de slag om een mooie auto of een forse bonus te krijgen, maar omdat ze het gevoel hebben dat ze vanop hun plek de wereld een beetje kunnen veranderen.

 

Traditionele carrièrepaden niet belangrijk

De auteurs benadrukken trouwens heel sterk de totaal andere bedrijfscultuur van ExO’s. Traditionele carrièrepaden zijn er niet belangrijk. Er wordt gewoon verwacht dat medewerkers zelf in staat zijn om te zien waar ze het meeste kunnen bijdragen binnen het bedrijf. Ook, of misschien wel juist, als ze nog weinig ervaring hebben en dus nog niet vastgeroest zijn in oude denkpatronen. Medewerkers krijgen er ook veel meer vrijheid om te experimenteren en ervaring is er, terecht veel minder belangrijk, dan de mate waarin mensen in staat zijn nieuwe modellen te creëren en andere contexten  te zien.

 

Laat je niet vangen aan schijnzekerheid

Volgens de auteurs van het boek heeft moeten jonge professionals uit één en ander niet afleiden dat het totaal geen zin mee heeft om nog te solliciteren bij een klassieke bedrijf, maar ze moeten er wel voor zorgen dat ze zich niet in slaap laten wiegen door de schijnzekerheid die zo’n zwaargewicht uit de economie te bieden heeft. In een wereld waarin de start-ups het roer overnemen is het belangrijk om zelf als een start-up de markt op te gaan: de start-up of you. Door zelfkennis, het opbouwen van een expertise waar veel behoefte aan is en een open en ondernemende geest, kan je als jonge professional ook in een wereld waarin ExO’s het roer overnemen, zeker nog aan de bak komen. Zin voor initiatief en ondernemerschap: daar komt het op aan. Hadden Marc Uytterhoeven en Wouter Vandenhaute toen ze in een ‘apart hokje' programma’s als “Morgen Maandag” en “Het Huis van Wantrouwen” in elkaar knutselden dat niet gehad, dan was er van Woestijnvis nooit sprake geweest.


Meer info op www.exponentialorgs.com

Dinsdag 6 Januari 2015 om 11:12

Geert Degrande