Last met het schrijven van een sollicitatiebrief? Je kan je ook laten helpen!

Ben je net afgestudeerd? En stel je bij het solliciteren vast dat je moeilijk een uitnodiging krijgt voor een gesprek? Probeer dan misschien eens je sollicitatie- en motivatiebrief op een meer originele manier aan te pakken. Dat is misschien gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar als je er niet zelf in slaagt, dan kan je je tegenwoordig ook laten bijstaan door gespecialiseerde copywriters, zoals Christine Bonheure van het bureau C’bon.

Last met het schrijven van een sollicitatiebrief? Je kan je ook laten helpen!

Net iets anders

Christine Bonheure is een copywriter die via haar bureau C’bon focust op het schrijven van sollicitatiebrieven die tot uitnodigingen leiden voor rekruteringsinterviews. “Je kan me gerust een ervaren rot noemen”, zegt ze. “In de afgelopen twintig jaar had ik verschillende communicatiefuncties die allemaal draaiden rond schrijven en coördinatie. Na een twaalftal jobs besloot ik drie jaar geleden de stap te zetten naar een zelfstandig statuut als copywriter en projectbegeleider, en enkel die projecten te aanvaarden waar ik me 100% goed bij voel.” Het schrijven van succesvolle sollicitatiebrieven voor werkzoekenden is een van de zaken waarop ze focust. “Ik veranderde zelf dikwijls van werkstek en heb ontelbaar veel sollicitatiebrieven geschreven. Ik kan dus putten uit een rijke ervaring. Mijn brieven bleken altijd net iets anders, gedurfder en diplomatisch-assertiever dan de andere inzendingen. Brieven met de nodige bravoure, zeg maar. Heel vaak slaagde ik erin de job in de wacht te slepen. Nog vaker kon ik op sollicitatiegesprek.” Vanuit die ervaring schrijft ze nu sinds een drietal jaar ook sollicitatiebrieven voor klanten. En dat gebeurt niet zonder succes.

 

Weten wat werkgevers willen

Naar eigen zeggen komt dat door een combinatie van factoren. Een ervan is het inzicht in wat werkgevers precies willen en wat hen doet besluiten om iemand uit te nodigen voor een gesprek. “Noem het levenservaring en het goed opvolgen van de trends in HR-land”, zegt ze lachend. Basis volgens haar is “een vlotte bravourebrief die eruit springt, die je persoonlijkheid in de verf zet, die durft en overtuigt. En dat alles uiteraard in vlekkeloos Nederlands. Ook in digitale tijden blijft het voor de sollicitatie die je per mail doorstuurt belangrijk om ervoor te zorgen dat ze aantoont dat je van aanpakken weet.”

Maandag 21 Augustus 2017 om 11:0

Geert Degrande

// //
// // //
// // // //