Marketeer? Bewijs met je cv dat je uitblinkt in je vak

Jaag je op een job in de marketing? Dan is je cv - meer nog dan bij andere functies – hét visitekaartje bij uitstek. Hoe blink je uit?

Marketeer? Bewijs met je cv dat je uitblinkt in je vak

Als marketeer of marketingmanager is het je vak om behoeften van bestaande of nieuwe klanten te bevredigen door producten en diensten slim aan te bieden. Met je cv doe je eigenlijk niets anders, je biedt alleen jezelf aan: een unieke combinatie van ervaring, competenties en persoonlijkheid. Als de potentiële werkgever (de klant) niet onder de indruk van je cv is, waarom zou hij dat dan wel van je werk zijn? Kortom, als je aan de slag wil in de marketing, is je cv meer nog dan voor andere banen het uithangbord waarmee je potentiële werkgevers moet overtuigen. 

 

Scanbare informatie

Hou in de eerste plaats voor ogen dat je in een marketingjob klantgericht moet werken. Als je dat vertaalt naar je cv, moet je ervoor zorgen dat ook hier de klant – de rekruteerder – centraal staat. Je weet dat hij of zij weinig tijd heeft en daarom moet je ervoor zorgen dat de informatie in je document in korte tijd te scannen is. Zorg er dus voor dat je persoonlijke gegevens, je competenties en je ervaring duidelijk in het oog springen.

 

Concreet antwoord op de vragen die de lezer zich stelt

De rekruteerder moet zien of je voldoende ervaring hebt en in het team past. Daarom moet je cv heel concreet zijn. Dat lijkt de evidentie zelf, maar toch blijven veel sollicitanten dat vergeten. Vermeld dus feiten in plaats van woorden die de feiten verpakken. Schrijf niet dat je resultaatgericht bent als je ook kan schrijven dat je erin geslaagd bent je omzetdoelstellingen met 15 procent te overtreffen. Schrijf niet dat je een analytische geest hebt, als je kan schrijven dat je bijvoorbeeld een structuur hebt opgezet om onderzoek uit te voeren of dat je na analyse een bepaalde procedure hebt kunnen verbeteren.

 

Ga tot in de details

In de sport maken de details het verschil. Met je cv voor een marketingfunctie kan je dat ook. Aandacht voor details hoeft niet te betekenen dat je langdradig bent, maar je kan wel verwijzen naar het bedrijf, de functie en jezelf. Een subtiele verwijzing naar de laatste campagne met radiospots van het bedrijf zal je bijvoorbeeld al onderscheiden van andere kandidaten. Solliciteer je bij een bedrijf dat vaak met folders werkt, dan kan je pakweg verwijzen naar zaken die je als student zelf hebt ontworpen of waarvoor je de copywriting hebt bedaan. 

 

Goede marketing is inhoud én verpakking

Goede marketing is altijd een sterke combinatie van inhoud en verpakking. In je cv en motivatiebrief kan je dat vertalen door een goede eerste indruk te maken via een sterke opmaak en lay-out. Kies dus voor een professioneel lettertype dat goed leesbaar is en daarnaast de gewenste uitstraling heeft. Prop ook niet te veel informatie in een te kleine ruimte, laat veel witruimte over. Daarnaast zal je de leesbaarheid verder vergroten door informatie zo veel mogelijk op te sommen met behulp van bullets. 

Maandag 16 Juni 2014 om 10:47

Geert Degrande