Met een keuzekompas ben je beter gewapend voor de toekomst

De jonge coöperatieve vennootschap The Future Generation is opgericht door tien maatschappelijk bewogen ondernemers die allemaal de droom delen van een samenleving en een economie waarin mensen keuzes kunnen maken op basis van wat echt telt, en niet op basis van wat de buitenwereld verwacht. De start-up lanceerde zopas het Keuzekompas, dat jongeren en jonge afgestudeerden flink kan helpen bij de keuzes die ze privé en professioneel moeten maken. 

Met een keuzekompas ben je beter gewapend voor de toekomst

Gids

“Een Keuzekompas”, zegt Jan de Keyser, een van de initiatiefnemers, “is een overzicht van persoonlijke waarden, energiebronnen, doelen en omgevingen die kloppen. Het is een gids voor het maken van levenskeuzes. Jongeren gebruiken het kompas om leerkeuzes te maken, volwassenen zetten het in bij job- of loopbaankeuzes. Ook persoonlijke keuzes over bijvoorbeeld relatievorming of levensinvulling krijgen richting dankzij een helder keuzekompas. Het versterkt ook de veerkracht, want als het leven klappen uitdeelt, is het een houvast dat helpt om weer op te veren. Een team van 40 coaches helpt om met speciaal ontwikkelde reflectieoefeningen het kompas op te stellen. Ze prikkelen het denken door de juiste vragen te stellen.”

 

Geconnecteerde wereld

Jan De Keyser is er net als zijn mede-initiatiefnemers van overtuigd dat het keuzekompas beantwoordt aan een enorme noodzaak.  “Onze wereld verschuift, van een lineaire naar een geconnecteerde wereld. Informatie is overal. Voorspelbaarheid is passé. Zestig procent van de beroepen die we nu kennen, zullen binnen twintig jaar niet langer bestaan. 100.000 leerlingen volgen momenteel een studierichting die op de arbeidsmarkt niet langer relevant is. Omwentelingen in de wereld gebeuren met de snelheid van het licht. Digitaal is het nieuwe normaal. Leren gebeurt in de cloud. Hiërarchie wordt vervangen door zelfsturing. Hoe groeien en ontwikkelen we in dit nieuwe wereldbeeld? Hoe maken we keuzes in deze complexe realiteit? Door méér te doen van waar we goed in zijn en plezier aan beleven, door onze uniciteit te verbinden met die van anderen en door onze netwerken uit te breiden. Daarvoor moeten we onze sterke punten kennen, weten wie we zelf zijn. Het Keuzekompas zet mensen daarnaar op weg.” 

Vrijdag 19 Mei 2017 om 12:30

Geert Degrande

// //
// // //
// // // //