Nobelprijs voor Bob Dylan leert je ook iets over je carrière

Dat Robert Zimmerman – aka Bob Dylan- de Nobelprijs kreeg voor literatuur zorgde voor uiteenlopende reacties. En dat is niet zo verwonderlijk, want ook zonder de erkenning die hem  vanuit Zweden te beurt is gevallen, is hij altijd nogal controversieel geweest.

Nobelprijs voor Bob Dylan leert je ook iets over je carrière

En ook dat is eigenlijk weer gemakkelijk te verklaren. De zanger/dichter/artiest/beeldend kunstenaar heeft in zijn lange carrière immers heel veel verschillende dingen gedaan. Je zou dat kunnen betitelen als “van verschillende walletjes” eten, maar je kan ook zeggen dat hij daarmee het ultieme voorbeeld is van de flexibiliteit waarvan in de toekomst niet alleen organisaties, maar ook individuen zullen moeten getuigen om stand te houden in een steeds sneller veranderende wereld.

 

Iedereen wordt steeds meer verplicht zich met zijn personal brand echt in de markt te zetten om kansen te krijgen, hetzij als zelfstandige, hetzij als werknemer.

 

Bob Dylan heeft zijn hele carrière niets anders gedaan en duidelijk gemaakt dat het een groot voordeel kan zijn als je niet voor één gat te vangen bent. Met andere woorden: als je je talent flexibel weet in te zetten, dan kan je grote successen boeken. Dylan heeft dat ten overvloede bewezen. En wie de moeite neemt om te grasduinen in de meer dan 500 liedjes die hij heeft geschreven zal merken dat hij eigenlijk op zichzelf al een weerspiegeling is van de hele Amerikaanse geschiedenis. De Franse kwaliteitskrant Le Monde vatte dat naar aanleiding van zijn prijs prachtig samen: “In zijn songs vinden we de surrealistische poëzie van de beatnikgeneratie, de militante proteststem van de folk, het diepe verdriet en de klagerige toon van de blues, de onblusbare energie van de rock en het bezingen van het plattelandsleven in de country.

 

Dat is niet omdat Dylan een man is die opportunistisch zijn huig naar de wind hangt, want hij blijft authentiek zichzelf – ook recent nog bij de befaamde Desert Trip met optredens van The Rolling Stones, Neil Young, The Who en Paul McCartney bleef Dylan zijn koppige reputatie in stand houden en wisselde hij geen woord met zijn publiek – wat eveneens een stuk is van zijn personal branding.

 

De bekroning van Bob Dylan bewijst opnieuw dat personal branding versterkt kan worden door je talent op zoveel mogelijk plaatsen en in zoveel mogelijk contexten in te zetten. Dat gebeurt veel te weinig. Mensen kunnen immers veel meer dan ze zelf denken. Als je de les van Dylan indachtig bent en je talent op zoveel mogelijk plaatsen en in zoveel mogelijk contexten inzet, dan kan je carrière daar alleen maar wel bij varen.

Vrijdag 11 November 2016 om 11:0

Geert Degrande/foto Xinhua

// //
// // //
// // // //