Oeps, foutje! Hoe zet je de situatie recht?

Niemand is perfect. Ook jij zal op de werkvloer dus wel eens een uitschuiver maken. Een schande? Helemaal niet. Sterker nog, het overkomt iedereen. De vraag is alleen: hoe ga je ermee om? Hierbij alvast enkele tips om foutjes om te buigen in iets positiefs.

Oeps, foutje! Hoe zet je de situatie recht?

  • Eerst en vooral: dat fouten maken iets onbetamelijk zou zijn, zit deels ingebakken in onze Belgische cultuur. In bijvoorbeeld Angelsaksische landen ben je pas een echte man of vrouw wanneer je al eens professioneel op je bek bent gegaan. 
  • Heb je een uitschuiver gemaakt, reageer dan niet als een kleuter. Die trachten in hun kinderlijke naïviteit doorgaans de verantwoordelijkheid door te schuiven. Jij bent echter een jonge professional en daar hoort een volwassen houding en maturiteit bij. Neem dus de verantwoordelijkheid voor de flater(s) die je maakt.
  • Werk je in team en draait het resultaat in de soep door jouw toedoen? Kom dan uit voor je mindere bijdrage en probeer het team niet mee te sleuren.
  • Heb je in de discussie die volgde op jouw uitschuiver iemand onheus bejegend of erger nog: geschoffeerd? Be a man (or a woman) en bied je excuses aan
  • Wanneer je een fout maakt is het belangrijk dat je aangeeft hoe je de situatie in de toekomst zou aanpakken om die fout niet opnieuw te maken.
  • Werk je in team, vraag dan raad aan jouw collega's omtrent de fout die je maakte en hoe zij het zouden aanpakken. Het helpt niet alleen jezelf meer over die fout te weten te komen maar ook jouw collega's om de fout in kwestie sneller te aanvaarden en verder te gaan. Een fout toegeven is geen teken van zwakte, maar een teken van sterkte.
  • Enkel onzekere mensen en (te) grote ego's gaan na een foutje zichzelf verschuilen achter een zweem van zelfmedelijden en chagrijnig gedrag. Met opgeheven hoofd je fout toegeven, is een veel betere houding.
  • Wanneer je snel jouw fout toegeeft en die ook effectief kan duiden, voorkom je dat collega's andere aspecten van jezelf in vraag stellen zoals jouw expertise of jouw (gebrek aan) verantwoordelijkheid.
  • Heel belangrijk is dat je voor jezelf even analyseert hoe het tot die fout is kunnen komen. Een gebrek aan communicatie? Onvoldoende kennis? Verstrooidheid? Of gewoon een slechte dag? Leer vervolgens van die analyse.
  • Typisch voor - wederom - de Angelsaksische bedrijfscultuur is de 'bounce back' mentaliteit. Het is niet omdat je een foutje maakt, dat de wereld ophoudt met draaien. Get over it, toon je veerkracht en vlieg er opnieuw in.
  • Hoe snel jouw fout op de werkvloer verleden tijd zal zijn, is niet enkel afhankelijk van jezelf en jouw collega's maar ook van de 'foutcultuur' die heerst in het bedrijf waar je werkt. In sommige bedrijven zijn fouten ronduit taboe, in andere bedrijven heerst een erg open en constructieve 'foutcultuur'. Hopelijk werk je in een bedrijf van de laatste categorie.
  • Het kan echt geen kwaad om te tonen dat je die fout erg sneu vindt. Het kan echter niet de bedoeling zijn dat je in een hoekje gaat zitten grienen. Even jouw emoties ventileren geeft jou en jouw collega's echter een lekker gevoel. Zo ontdek je immers (opnieuw) van mekaar dat jullie gewoon maar een stel mensen onder mekaar zijn.

Woensdag 1 Augustus 2012 om 0:0

Pascal Dewulf