Op zoek naar een beroep met werkzekerheid? Word Chief Digital Officer

De werkloosheid lag in Vlaanderen in oktober 2013 bijna 10% hoger dan een jaar eerder. Hoopgevend is anderzijds wel dat er door de digitalisering ook nieuwe jobs ontstaan, zo wijst alles erop dat de toekomst er rooskleurig uitziet voor wie wie zich Chief Digital Officer mag noemen.

Op zoek naar een beroep met werkzekerheid? Word Chief Digital Officer

Op de universiteit...

Columbia University meldde recent dat het zijn eerste Chief Digital Officer (CDO) heeft aangesteld. Die wordt verantwoordelijk voor de online onderwijsinitiatieven. De universiteit van Columbia probeert immers net als alle grote universiteiten uit te vissen hoe zij de colleges het beste online kan aanbieden. In de Verenigde Staten is men er immers al vast van overtuigd dat het onderwijs zoals we het nu kennen een gigantische metamorfose zal ondergaan en daarbij voor een stuk plaats zal moeten maken voor de zogenaamde MOOC’s (Massive Online Open Courses).

 

…maar ook bij Starbucks

Ook Starbucks stelde in maart dit jaar een CDO aan. Hij is verantwoordelijk voor de digitale activiteiten, waaronder online, mobile, social media, card, loyalty, e-commerce, Wi-Fi en het Starbucks Digital Network. Daarnaast moet hij leiding geven aan de teams die zich richten op in-store entertainment en digitale communicatie in de winkels.

 

Efficiënte aanpak creëert nieuwe jobs

Het voorbeeld van Starbucks illustreert hoe de razendsnelle ontwikkelingen op het gebied van nieuwe media op vele vlakken gevolgen hebben. Organisaties die daar op een efficiënte manier willen mee omgaan moeten kiezen voor een totaalaanpak en dus ook kijken naar de manier waarop de digitalisering gevolgen heeft voor  HR, klantenservice, productontwikkeling en sales.  Op elk van die domeinen kunnen digitale specialisten aan de slag die op hun beurt worden aangestuurd door een CDO.

 

Steeds meer CDO’s

In veel sectoren zal de CDO als gevolg van de razendsnelle ontwikkelingen op technologisch vlak en van de verzuchting om zoveel mogelijk voordeel te halen uit “Big Data” enorm aan belang winnen. Met name in de retail, waar een enorme omschakeling aan de gang is naar onlineverkoop, die de snelst groeiende inkomstenstroom is, is voor de CDO een belangrijke rol weggelegd.  In dit digitale tijdperk volgen de veranderingen elkaar snel op waardoor er de komende jaren bij veel organisaties iemand nodig is om nieuwe ontwikkelingen te integreren met de bedrijfsstrategie, of sterker nog: de bedrijfsstrategie hier op aan te passen. Als rechterhand van de CEO, zal de CDO bedrijven klaarstomen voor de ontwikkelingen van nu en de toekomst.

Dinsdag 26 November 2013 om 10:22

Geert Degrande