Opleiding trendwatching leidt tot boeiende jobs

HoGent leverde in het najaar van 2013 de eerste afgestudeerden af die er het in 2012 in het leven geroepen postgraduaat trendwatching volgden.

Opleiding trendwatching leidt tot boeiende jobs

En wat blijkt? Enkele van die afgestudeerden hebben inmiddels boeiende jobs gevonden. Dat bewijst volgens Trendwolves, het grootste Europese jongerentrendbureau dat mee instaat voor de lessen in de Gentse Hogeschool dat de opleiding wel degelijk beantwoordt aan een behoefte.  

 

Houvast

Rond de jaarwisseling beleefde de groeiende horde trendwatchers zoals elk jaar een heel drukke periode. Maar door de razendsnelle veranderingen in de maatschappij en de grote onzekerheid die in de nasleep van de economische crisis (die in 2008 begon en eigenlijk nog altijd voortleeft), luisteren we ook doordeweeks graag naar wat ze voorspellen om toch enig houvast te krijgen. De tijd is voorbij dat men trendwatchers beschouwde als verkopers van gebakken lucht. Het feit dat mensen als Lidewij Edelkoort en Adjiedj Bakas in Nederland en Herman Konings en Maarten Leyts dichter bij huis de laatste jaren een stevige reputatie hebben opgebouwd en aan steeds meer bedrijven advies geven, is daar niet vreemd aan.  

 

Patronen ontdekken

In de complexe maatschappij van vandaag met haar razendsnelle veranderingen groeit de nood aan mensen die daarin patronen kunnen ontdekken en die verbanden kunnen leggen tussen op het eerste gezicht niet met elkaar in verband staande gebeurtenissen. Die vaardigheid kan elk bedrijf een meerwaarde bieden in de strijd om competitief te blijven of de evoluties zelfs een stap voor te blijven. Gezien de snelle ontwikkeling van trendwatching in onder andere Nederland, kan het zelfs enige verwondering wekken dat het bij ons zo lang geduurd heeft eer er een specifieke trendwatchingopleiding kwam. Maar HoGent heeft dus die lacune opgevuld en zwaaide in 2013 de 22 ingeschreven studenten die het postgraduaat trendwatching volgden uit. De Gentse Hogeschool gaat terecht prat op het slaagpercentage van 100%, maar relativeert dat ook al relativeerde ze dat in een persbericht ook meteen: “Niet iedereen mag de opleiding volgen. Je moet al een bachelor- of masterdiploma hebben en je moet de hogeschool overtuigen van je motivatie". 

 

Boeiende jobs 

De meeste studenten die het de trendwatchingopleiding volgden hebben ondertussen ook een job. Sander Vanermen vestigde zich als zelfstandige en deed al enkele opdrachten voor TV-kok Wim Ballieu en voor Hotel Hungaria, het productiehuis achter Dagelijkse Kost. Maarten Mulkers nam deel aan een selectie van FlandersDC en is geselecteerd om in Londen stage te lopen bij het trendbureau ‘Insider Trends’.  Sarah Staelens is bij Deli-Coupe verantwoordelijk voor zowel on-line als offline marketing, trendwatching, productontwikkeling en –verpakking. Het zijn slechts drie voorbeelden die aangeven dat deze opleiding zeker past in de huidige tijdsgeest. Wie na zijn bachelor of master nog een blijkomende opleiding zoekt, kan dus misschien wel trendwatching overwegen.

 

www.hogent.be/onderzoek/onderzoeksnieuwsbrief/artikels-externe-nieuwsbrief-1/postgraduaat-trendwatching
 

Dinsdag 28 Januari 2014 om 11:34

Geert Degrande