Origineel cv: doe iets met je naam

Geef je cv een persoonlijke stempel. Dat is de raad die je van veel rekruteerders krijgt, wanneer je polst naar hun sollicitatietips. Ziehier enkele manieren om origineel uit de hoek te komen.

Origineel cv: doe iets met je naam

Presenteer jezelf als merk, dat is wat hr-managers met ‘personal branding’ bedoelen. Makkelijker gezegd dan gedaan, dat klopt. Maar misschien hoef je het jezelf niet eens moeilijk te maken. Het eerste element dat je kan gebruiken om jezelf als merk te positioneren, is je naam, want die heeft altijd iets unieks, ook al lijkt het er op het eerste gezicht één van dertien in een dozijn. 

 

Leye en Leye

Herinner je je de heisa rond het bloemenmeisje dat op het podium van de Ronde Van Vlaanderen in de billen werd geknepen door renner Peter Sagan? Het meisje in kwestie heette Maya Leye en die naam doet weer denken aan die van Mbaye Leye, de spits van Zulte Waregem. Dat een blonde schoonheid en ene donkere Senegalese voetballer dezelfde familienaam hebben, is eigenlijk verrassend. Een eenvoudige zoektocht op de site www.familienaam.be leert dat in België 68 mensen de familienaam Leye hebben en dat het dus niet enkel om een naam gaat die in Senegal voorkomt.  

Unieke namen hebben een streepje voor

Anderzijds blijft Leye een tamelijk unieke naam. En dat is een voordeel voor personal branding. Als je familienaam Platje, Wormgoor, Pottjebier, Schoonheid, Naaktgeboren of Zoetemelk is – namen die je in Nederland vaak ziet voorkomen – zullen mensen je niet snel vergeten. De meeste mensen vinden dat we in België gelukkig minder last hebben van dergelijke extreme namen, maar anderzijds maakt dat het ook wel moeilijker om je naam in te zetten in personal branding. Stel dat je Frank Segers heet. Dan leert dezelfde site dat er in België meer dan 9.000 mensen zijn met dezelfde familienaam. Dat maakt het moeilijker om daar iets rond te doen voor personal branding. Maar moeilijk is niet onmogelijk. 

 

Gebruik rubrieken

Een gouden regel van personal branding is dat die begint met iets te vertellen over je naam. Je kan je cv verpersoonlijken door hem in te delen in rubrieken, bijvoorbeeld:

- Mijn naam
- Wie ben ik?
- Wie ben ik voor u?
- Mijn sterke punten
- Mijn ambitie
- Mijn parcours
- Mijn passies

 

Fred voor de vrienden

Over de origine van je voornaam weten je ouders altijd iets te vertellen en je vind er ook informatie over terug op het net. De Frank Segers naar wie we verwezen kan bijvoorbeeld zeggen dat Frank een Germaanse naam is die verwijst naar de woorden ‘frakk’ of ‘frakkr’ die respectievelijk de betekenis ‘speer’ of ‘moedig’ hebben. Segers zou dan weer de genitief zijn van het beroep van zager. Met die betekenissen kan je spelen om aan werkgevers uit te leggen dat ze ook beantwoorden aan de criteria die nodig zijn om een welbepaalde functie in te vullen. Frank Segers kan ook verwijzen naar Tom Segers, de naam van de onvervaarde politieman uit de populaire VTM-reeks Zone Stad. Zo kan iedereen rond zijn naam en voornaam – zelfs al zijn het namen die erg vaak voorkomen – wel iets persoonlijks verzinnen. Heet je bijvoorbeeld Frédéric, maar heb je liever dat men je Fred noemt, zeg dat dan op je persoonlijke website of je cv. Je personal branding begint immers altijd met je naam.

Maandag 10 Juni 2013 om 11:54

Geert Degrande