“Slechts 1 op 10 e-mails is echt nuttig”

Eén manier om een bedrijf efficiënter te laten draaien, is ingrijpen op de punten waar medewerkers het meeste tijd aan verliezen. Bij multinational Atos oordelen ze dat e-mail maar beter kan verdwijnen.

“Slechts 1 op 10 e-mails is echt nuttig”

Grote baas Thierry Breton heeft naar eigen zeggen geen enkele e-mail verstuurd sinds hij drie jaar geleden aan het roer kwam bij de IT-dienstverlener. Volgens hem is amper 10% van alle mails echt nuttig, en komt de rest neer op tijdverlies. En dat kost hopen geld in een bedrijf met maar liefst 74.000 personeelsleden wereldwijd. "Managers zijn 5 tot 20 uur per week bezig met het schrijven en beantwoorden van mails", vertelde Breton aan The Wall Street Journal.

 

Zero e-mail?

De directie van Atos wil haar medewerkers stimuleren om consequent te kiezen voor het meest efficiënte communicatiemiddel, en voert daarom een zero e-mail policy. Tegen 2014 zou het gebruik van e-mail helemaal uitgebannen worden. Intern wordt er sindsdien gebruik gemaakt van een intern chatsysteem, in combinatie met mogelijkheden om virtueel te vergaderen en om samen aan documenten te werken. Het programma om het gebruik van e-mail terug te dringen is intussen een jaar geleden geïntroduceerd, en de directie is tevreden over de resultaten. Intern worden er naar verluidt al 20% minder mails verstuurd, al kan je natuurlijk de vraag stellen of de nieuwe systemen niet net zo tijdrovend zijn. 

Dinsdag 10 April 2012 om 11:43

Manu Sinjan