Solliciteren bij innoverende bedrijven? Ja, maar…

Het was één van dé nieuwsfeiten van de afgelopen weken: Nokia, dat enkele jaren geleden nog gold als een toonbeeld van een toekomstgericht bedrijf, wordt overgenomen door Microsoft. Tot daar de werkzekerheid voor al die duizenden Finnen. Hoe belangrijk is het eigenlijk om bij je sollicitatie rekening te houden met de innovatiekracht van een bedrijf?

Solliciteren bij innoverende bedrijven? Ja, maar…

Jawel, ook bedrijven die iedereen als toonaangevend beschouwt, kunnen van hun voetstuk vallen. Blijven innoveren is dus de boodschap. De toonaangevende Amerikaanse zakenbladen Fast Company en Forbes pakten recent uit met een hitparade van de meest innovatieve bedrijven. Opvallend is wel dat ze allesbehalve tot dezelfde resultaten komen. Zo voeren Nike en Amazon de lijst van Fast Company aan. De sportschoenenfabrikant wordt daarbij onder meer geloofd om de lancering van de FuelBand, een elektronische armband die nagaat of je wel voldoende hebt bewogen en die je via sociale media in contact brengt met coaches. Amazon krijgt dan weer lof voor de innovaties rond de leveringsprocessen, waaronder de overname van het roboticabedrijf Kiva, waardoor Amazon nu een bestelling kan verwerken in amper 20 minuten. Op de lijst vinden we ook nog minder bekende namen zoals Splunk en Fab die respectievelijk big data verzamelen en analyseren en tijdelijk designproducten verkopen aan specifieke doelgroepen. Facebook en Twitter staan zelfs niet in de top 50 van Fast Company. Geen van beide kwam met innovaties die het vermelden waard zijn, luidt het harde oordeel. Bij Forbes wordt de ranglijst aangevoerd door Salesforce.com. Amazon vinden we hier terug op de 7de plaats en Nike haalt de top 100 niet eens.  

 

Innovatie in België?

Het minste wat men daaruit kan concluderen is dat lang niet iedereen het eens is over wat innovatie precies inhoudt. Dat blijkt ook uit een in januari van dit jaar bekendgemaakt onderzoek van Eurostat, het Europees bureau voor statistiek. Dat geeft aan dat 51% van de Belgische bedrijven op één of andere manier innoverend aan de slag zijn. Daarmee komt België van alle EU-lidstaten op de zesde plaats. Duitsland scoort het hoogst met 65%, gevolgd door Oostenrijk met 53% en Denemarken, Ierland en Luxemburg die elk 52% halen. België doet volgens dat onderzoek duidelijk beter dan Zweden (50%), maar ook veel beter dan Finland (43%) en Nederland (34%) die nochtans een sterke innovatiereputatie hebben.

 

Wat moet jij ermee?

Iedereen is het erover eens dat het voor sollicitanten belangrijk is om te kijken naar de innovatiekracht van bedrijven. Alleen lijken er nog geen duidelijke criteria te bestaan om de innovatiekracht precies in te schatten. Zo werd op het innovatie-event Werken 3.0 bekendgemaakt dat het meest innovatieve bedrijf van Vlaanderen Ridley Bikes is uit Beringen, gevolgd door Volvo Cars Gent en dienstenbedrijf Simac 3Services uit Heverlee. Ons advies? Lees veel over innovatie en vraag bij een sollicitatiegesprek ook altijd naar de manier waarop bedrijven innoveren. Je zal er niet alleen een beter idee door krijgen over de manier waarop organisaties daarmee bezig zijn, maar je zal ook indruk maken door het feit dat je weet dat dit een steeds belangrijkere factor wordt.

Maandag 16 September 2013 om 15:40

Geert Degrande