Solliciteren: hoe herken je een goeie werkgever?

Niet iedereen heeft de luxe om te kunnen kiezen tussen meerdere jobs, maar stel dat: hoe beslis je welke werkgever het beste aanbod doet? Je kan het loon of de extralegale voordelen laten doorwegen, maar je kan ook bewust kiezen voor een werkplek waar je elke dag met plezier naartoe gaat.

Solliciteren: hoe herken je een goeie werkgever?

"Een goede werkgever is eerst en vooral een heel subjectief gegeven", stelt carrièrecoach Katrin Van de Water van Passion for Work . "Wie de beste werkgever voor jou is, heeft alles te maken met je waarden, talenten en de manier waarop je jezelf wil ontwikkelen."

 

Weet wat je wil

"Het komt er dus in de eerste plaats op aan om voor jezelf na te gaan wat je precies wil. Als dat eenmaal helder is, kan je op zoek naar een werkgever met gelijkaardige waarden, die je interessant werk kan bieden en kansen om jezelf te ontplooien. Wat voor de ene sollicitant de perfecte werkgever is, kan voor een ander een absolute nachtmerrie zijn", lacht ze. "Om mijn idee daarover te verduidelijken, werk ik met de formule E=mc2. Daarin staat de E voor energie, engagement en enthousiasme. De m slaat op motivatie (waarden) en de c op je competenties. Met andere woorden: als jij werk kan doen waarbij je je talenten kan inzetten en ontwikkelen in een omgeving die overeenkomt met jouw waarden, ontstaat er energie! Dat heeft effect op je gezondheid, je zelfvertrouwen, je relaties, je persoonlijke ontwikkeling... Zo ontstaat enthousiasme, en dat maakt volgens mij het verschil tussen middelmatigheid en succes."

 

Sollicitatiegesprek = gesprek tussen gelijkwaardige partners

"Je mag bij het solliciteren niet vergeten dat de werkgever in zekere zin ook met een probleem zit, anders zou het niet op zoek zijn naar mensen. Op die manier wordt een sollicitatiegesprek veel meer een conversatie tussen gelijkwaardige partners die bekijken of ze elkaars probleem kunnen oplossen. Ook in crisistijd levert het niets op om te gaan solliciteren met een gevoel van angst."

 

Ik ben een merk

"Het is interessant om naar jezelf te leren kijken als een sterk merk en jezelf ook zo te verkopen. Personal branding heeft echt enorm veel effect, ook bij mensen van boven de 50, van wie iedereen denkt dat ze geen kans meer maken op de arbeidsmarkt."

Vrijdag 22 Januari 2016 om 9:38

Manu Sinjan