Sta je sterker met een extra diploma?

In de strijd om een aantrekkelijke baan komt het erop aan om je te onderscheiden en in het oog te springen bij werkgevers. Kan een extra diploma je dat bijkomend duwtje in de rug geven?

Sta je sterker met een extra diploma?

"JA, het helpt om je te onderscheiden"

Bartelijne van den Boogert ,woordvoerder VDAB: “Afstuderen zonder diploma is sowieso een slechte zaak. Uit studies blijkt dat je  twee- tot driemaal meer gevaar loopt om uit de boot te vallen op de arbeidsmarkt. Werkgevers vragen naar een diploma én naar werkervaring. Dat laatste wint trouwens sterk aan belang. Omdat starters natuurlijk weinig ervaring hebben, kunnen zij zich op andere manieren onderscheiden. Een extra diploma is zeker een troef. Zo spring je eruit ten opzichte van andere kandidaten met eenzelfde basisdiploma. Ook voor wie een minder interessant diploma heeft, kan zo’n extra opleiding een belangrijk verschil betekenen.”
“Maar niet om het even welk extra diploma verhoogt je marktwaarde. Wie een extra opleiding overweegt, moet zichzelf goed de vraag stellen wat de arbeidsmarkt echt vraagt. Als je je basisdiploma kan upgraden met een extra technisch of ICT-diploma, is dat zeker een plus. Maar een extra kunstdiploma bijvoorbeeld zal  je niet meteen een bank vooruit helpen. Diploma’s zijn trouwens niet de enige manier om je te onderscheiden. Vanuit de VDAB zetten we bijvoorbeeld ook volop in op individuele beroepsopleiding (IBO) om werkzoekenden aan werkervaring én extra vaardigheden te helpen. Daarnaast zijn we pionier in het matchen volgens competenties, waarbij we werkgevers vragen om – los van diploma’s – op te lijsten welke vaardigheden ze precies zoeken. Werkzoekenden stellen ook hun cv op op basis van hun concrete competenties. Deze werkwijze kan helpen om meer knelpuntvacatures in te vullen.”

"NEE, diploma zegt niets over passie, interesses en competenties"

Jef Staes, ingenieur-auteur: “Ik geloof niet in het nut van een diploma, laat staan van een extra diploma. Mensen halen zo’n diploma omdat ze op een bepaald moment slagen in een verzameling van vakken. Dat bewijst dat je kan studeren, maar zegt niets over je passies, talenten en competenties.”
“We leven in een tijdperk van snelle veranderingen waarin meer informatie op ons afkomt dan we kunnen verwerken. Om bij te blijven, moet je gepassioneerd zijn. Ik pleit er dan ook voor om jongeren vakken te laten leren vanuit hun talenten én interesses, en zich zo te ontplooien. Dit is beter dan hen te overladen met een pak zinloze studievakken die hen niet interesseren, maar die erbij horen om een bepaald diploma te halen.”
“Ik stel voor het huidige systeem te vervangen door een competentie-playlist. Dat is een lijst van persoonlijke competenties en talenten die samen met jou mee-evolueert. Of je ook effectief de vakkennis hebt verworven, wordt bevestigd door je collega's of zij die je opleiden. Dat gebeurt vandaag bijvoorbeeld in de ict-sector. Mensen worden er niet op basis van hun diploma maar op basis van hun gehele competentie-playlist beoordeeld.”
“Het onderwijs is vandaag niet in staat om te valideren welke vaardigheden jongeren echt hebben verworven. Ik hoop dat ze zich dringend herbronnen en komaf maken met dat rigide ‘diplomadenken’. Het is de marktwaarde van je competentie-playlist die zal bepalen hoe succesvol je bent op de arbeidsmarkt.” 

Dinsdag 20 Mei 2014 om 9:6

Kari Van Hoorick