Starten met je eigen zaak: dat doe je zo

Het gaat goed met het ondernemerschap in ons landje. Steeds meer jongeren wagen weer hun kans om eigen baas te worden. Wij polsten bij dé pleitbezorger van het ondernemerschap - Karel Van Eetvelt van UNIZO - naar het leven als ondernemer, je slaagkansen als jonge starter en de X-factor van het ondernemerschap. 

Starten met je eigen zaak: dat doe je zo

Als het kriebelt moet je ondernemen. Dat is alvast het credo van Karel Van Eetvelt, gedelegeerd bestuurder van ondernemersorganisatie UNIZO en protagonist van gedreven ondernemerschap. Karel Van Eetvelt: "Wie vandaag als ondernemer wil starten, wordt eigenlijk wel goed omkaderd. Er zijn heel wat initiatieven die het een stuk makkelijker maken om je product of dienst aan de man te brengen en je idee ook effectief om te zetten in een goed draaiend bedrijf. Het ondernemingsloket, organisaties die je helpen met het maken van een businessplan of je begeleiden met de effectieve opstart: het zijn allemaal elementen die je sneller op weg helpen. Wanneer je het er op wil wagen als ondernemer dan moet je desalniettemin meerekenen dat het ondernemerschap vandaag een stuk complexer is dan pakweg tien jaar geleden. Er zijn veel verplichtingen en regelgeving waaraan kandidaat ondernemers zich dienen te houden. Het is dus best wel uitdagend. Bovendien gaat ondernemerschap vandaag veel sneller dan vroeger. Wanneer je met een idee zit, kan het als het ware al voorbijgestreefd zijn voordat je het effectief kan gaan vermarkten."

 

X-factor

Het ondernemersbloed kruipt waar het niet gaan kan, maar naast de nodige vaardigheden als startende ondernemer breekt Karel Van Eetvelt vooral ook een lans voor passie gekoppeld aan de juiste attitude als sleutel tot succes. Karel Van Eetvelt: "Als ondernemer moet je uit het juiste hout gesneden zijn. Hout dat tegelijkertijd hard en flexibel is. Ik vermoed dat ze dat soort hout nog moeten uitvinden (glimlacht). Ik wil eigenlijk zeggen dat je als ondernemer veel doorzettingsvermogen moet hebben maar tegelijkertijd ook over de nodige veerkracht moet beschikken om door te gaan wanneer het misschien wat minder goed gaat. Je moet eigenlijk wel een beetje koppig zijn om te slagen. Wanneer ik ondernemers ontmoet, zie ik echter in de eerste plaats altijd passie. Ik zie mensen die door iets heel gepassioneerd zijn, die rotsvast geloven in een droom die ze willen realiseren. Die passie is niet meetbaar maar wel superbelangrijk. Het is een beetje de X-factor van het ondernemerschap. Het is als het ware de trigger die ervoor zorgt dat je ook al de rest wil doen, hetgeen nodig is om het beoogde resultaat te behalen. Je moet als ondernemer bereid zijn om al de extra's te doen. Er gewoon honderd procent voor gaan, is niet genoeg. Ook aanpassingsvermogen is voor een ondernemer cruciaal. Wanneer je dat niet hebt, trek je het vandaag niet lang. Het product of dienst dat je aanbiedt, is binnen een paar jaar immers mogelijk al niet meer relevant."

 

Alle hens aan dek

Bij UNIZO zetten ze dan ook alle zeilen bij om jongeren ertoe aan te zetten om ook effectief te gaan ondernemen. Karel Van Eetvelt: "Wij trachten vooral de aangename, positieve kanten van het ondernemerschap te belichten. Wij willen van ondernemerschap een positief verhaal maken. Vooral bij starters is dat positief verhaal een cruciale factor die hen overtuigt om ervoor te gaan. We zetten geslaagde starters in de kijker, bieden een startersservice aan, geven regionale infosessies maar ook persoonlijk startersadvies en toetsen de haalbaarheid van een onderneming ook effectief af, ... We doen bij UNIZO in die optiek regelmatig enquêtes om te checken hoe het staat met het ondernemerschap. Bij onze laatste bevraging gaf zowat veertig percent van de zestienjarigen te kennen dat ze het er ooit als ondernemer willen op wagen. Dat is een erg bemoedigend cijfer. Ondernemen is de laatste jaren weer hip, zoveel is duidelijk."

 

Slaagkansen

Wil je vandaag starten met een onderneming dan wil je uiteraard graag weten wat de slaagkansen zijn. Bij UNIZO hebben ze daar alvast een klare kijk op. Karel Van Eetvelt: "Ondernemingen die in de meest beschermde omgeving zitten, zijn doorgaans het best gewapend om te blijven doorgaan. We denken daarbij dan aan de vrije beroepen die zich in juridische sferen bevinden (advocaten, gerechtsdeurwaarders, ... nvdr) of ook activiteiten in het medische segment als de zorgsector. Andere vrije beroepen als architect zijn dan weer minder evident. Ook in de maakindustrie zit je vandaag nog altijd goed. Het laagste slaagpercentage zien we dan weer in de horeca. Dat laatste is een beetje zelfverklarend. Je hebt in die sector een moordende concurrentie en de winstmarges zijn er bijzonder laag. Het moet dan ook echt een roeping zijn wanneer je voor die sector gaat."

 

De juiste niche

Wil je het maken als ondernemer dan moet je dus de juiste niche uitkiezen maar je vooral ook wapenen tegen de typische valkuilen waar startende ondernemers wel eens intrappen. Karel Van Eetvelt: "De belangrijkste valkuil voor jonge ondernemers is ondoordacht starten. We zien vaak mensen die bij ons over de vloer komen en die willen gaan ondernemen. Wanneer we hen dan vragen welke richting ze uitwillen, dan hebben ze daar vaak geen kijk op. Ze willen gewoon ondernemen. Dat is uiteraard geen plan. Wanneer je geen idee hebt wat je wil als ondernemer, dan kan je ook niet de passie vinden om je droom als ondernemer te realiseren. Je moet ook durven. Teveel jonge ondernemers blijven cijferen en maken de sprong niet. Dat is nu net inherent aan het ondernemerschap, op een gegeven moment moet je ervoor gaan. Een goed businessplan, de juiste afzetmarkt, een innovatief product/dienst, ...: je kan het allemaal wel hebben maar wanneer je niet over een stevige dosis durf beschikt, is het allemaal een maat voor niks. Investeer ook geen middelen die je eigenlijk nog niet hebt. Hou jezelf geen resultaten voor die er eigenlijk nog niet zijn. Wees ook luisterbereid. Luisteren naar je klanten is van cruciaal belang om je weg te vinden als ondernemer. Als je geen klanten vindt om je product/dienst te vermarkten, dan ben je er uiteraard ook aan voor de moeite."

 

Steeds weer innoveren

De topman van UNIZO laat er echter geen twijfel over bestaan. De belangrijkste criteria om te slagen als ondernemer zijn gelijk ook de minst tastbare. Karel Van Eetvelt: "Durf je dromen na te jagen. Dat is zowat de belangrijkste factor voor elke startende ondernemer. Dat moet je combineren met beredeneerdheid en een stuk zakelijkheid. Denk niet dat je het alleen kan. Ik ken eigenlijk geen enkele ondernemer die het alleen kan. Laat je omringen door mensen die in jouw domein beter zijn dan jezelf en leer van hen of laat ze jou helpen om je onderneming uit te bouwen. Ook voor wat betreft de producten/diensten die je aanbiedt, kan je vandaag best uitkijken naar betrouwbare partners om die producten/diensten naar een nieuw niveau te tillen. Zopas gaf ik een lezing aan reisagenten. Dat is een sector die vandaag meer dan ooit onder druk staat. Creativiteit is ook daar de oplossing. Waarom niet gaan samenwerken met een voedingsspecialist om bijvoorbeeld een op maat gemaakte gezondheidsreis aan te bieden die je niet alleen laat ontspannen maar je ook gezonder laat eten en bijvoorbeeld gewicht laat verliezen? Kijk met andere woorden vanuit je eigen productportfolio als ondernemer naar kruisbestuivingen met andere sectoren en hoe die jouw business verder kunnen laten groeien. Zoek met andere woorden naar een niche waar je een uniek product/dienst kan aanbieden." 

Maandag 14 Maart 2016 om 11:0

Pascal Dewulf

// //
// // //
// // // //