Starter aan het woord, Sarah: “Ik raad iedereen aan veel vragen te stellen”

Leerkracht Sarah De Schryver gaat elke werkdag goedgemutst naar school. Daar kan ze als juf de leerlingen van het eerste leerjaar heel wat bijbrengen. Ze studeerde voor kleuterjuf, maar besliste na haar stage in het buitengewoon onderwijs nog een jaartje extra te studeren. “Ik had mijn stage gedaan in het buitengewoon onderwijs en dat vond ik een zeer leuke ervaring. Daardoor heb ik nog een jaartje bijgestudeerd.”

Starter aan het woord, Sarah: “Ik raad iedereen aan veel vragen te stellen”

De zoektocht naar een job verliep behoorlijk moeizaam. “Ik heb zeker 40 brieven verstuurd en werd slechts uitgenodigd op drie gesprekken. Van velen kreeg ik zelfs niet eens een antwoord.” Via-via hoorde Sarah van de vacature bij Wegwijzer in Ruisbroek (Vlaams-Brabant), een school binnen dezelfde scholengroep als de school waar ze stage liep. Sarah werkte er eerst als zorgjuf voor de kleuters en leerkracht in het derde leerjaar. Nu werkt ze voltijds als juf in het eerste leerjaar. “Mijn voorkeur gaat uit naar de kleuterklasjes en het eerste leerjaar. Vooral in het eerste leerjaar zie je de kinderen enorm veranderen. Ze kunnen niet schrijven, lezen en rekenen als ze toekomen en aan het einde van het schooljaar heb je hen dat als kunnen bijbrengen.

 

Werk dicht bij huis

Sarah werkt met de wagen 25 minuten van thuis. “Dat vind ik zeer goed te doen. Het is uiteraard leuk om in eigen regio te werken, maar ik denk dat het sowieso belangrijk is om als starter werk te hebben. Ook al is het dan voor enige tijd iets verder. Als leerkracht is het niet slecht om iets verder van huis te werken. Zo loop je niet voortdurend ouders tegen het lijf en lukt het beter om werk en privé gescheiden te houden.” (lacht)

 

Durven vragen

Sarah kan voor haar lesvoorbereidingen en de manier van lesgeven goed terugvallen op haar studies. “Maar de dagdagelijkse realiteit van voor een klas staan, is wel wat anders. Het eerste jaar is het echt wel een enorme zoektocht. Ik raad iedereen dan ook aan om veel vragen te stellen aan de meer ervaren collega’s. Ik heb hier het geluk dat mijn collega’s mij met plezier helpen. We zijn een jong team, dus van de meeste collega’s is het nog niet zo lang geleden dat ze hier zelf als starter toekwamen”, vertelt Sarah.

 

Stabiele toekomst

Als ik Sarah vraag waar ze zichzelf beroepshalve ziet staan binnen vijf jaar, antwoordt ze zonder aarzelen: “In dezelfde school, in dezelfde klas. Ik vind het zalig om de kinderen te zien groeien. Bovendien zijn hier nog enorm veel uitdagingen. We hebben bijvoorbeeld veel anderstalige leerlingen waardoor de communicatie naar de ouders toe niet altijd evident is”, besluit ze.

 

Identity kit

Naam: Sarah De Schryver

Leeftijd: 23 jaar

Studies: kleuteronderwijs + buitengewoon onderwijs

Afgestudeerd: juni 2016

Beroep: leerkracht basisonderwijs, eerste leerjaar

Vrijdag 1 Maart 2019 om 17:0

Mieke Vercruijsse/foto Luc Gordts

// //
// // //
// // // //