Sterke content curators vinden sneller een job

Het is al herhaaldelijk gezegd en geschreven : om een boeiende job te vinden die bij je past of je snel “onmisbaar” te maken op je werk, moet je je onderscheiden. Eén van de manieren waarop je dat kan doen is door je op te werpen als sterke content curator.

Sterke content curators vinden sneller een job

Zo toon je dat je de niet aflatende informatiestroom in een bepaald domein niet alleen blijft overzien maar dat je er ook proactief ideeën uit kan distilleren waar ook jouw bedrijf wat aan heeft. 

 

Drie essentiële onderdelen

Een content curator is iemand die doorlopend relevante informatie over bepaalde onderwerpen 1/ vindt, 2/ beoordeelt en verrijkt en 3/ deelt met zijn omgeving. Binnen grotere organisaties zijn analisten, documentalisten en interne communicatiespecialisten hiervoor verantwoordelijk. Het identificeren van relevante content kan onder meer gebeuren via mails en tweets van een breed netwerk en via RSS feeds en andere informatiebronnen. Een goede curator is zeer bedreven in het vinden en selecteren van deze informatie en is vaak als eerste op de hoogte. Het tweede luik – het beoordelen en verrijken – is minstens even belangrijk. Na het identificeren van een interessant artikel, tweet of blogpost is de curator in staat om daar commentaar bij te geven of  de content op een dusdanige manier te bewerken dat hij interessant wordt voor zijn of haar doelpubliek. Dat zorgt voor de toegevoegde waarde. En het derde essentiële onderdeel van content curation bestaat erin om deze nuttige en bewerkte informatie ook te delen met die mensen voor wie ze interessant is. Dat kan natuurlijk nog altijd via mail, maar uiteraard ook via de sociale media.
 
Als job….
Bedrijven hebben nood aan goede content curators. Als je sterk bent in de drie essentiële onderdelen ervan en graag voor een welbepaald bedrijf wil werken, kan je misschien overwegen een spontane sollicitatie te sturen en daar een content curation rapport aan toevoegen. Dat zal alvast tonen dat je weet waar het bij het bedrijf om draait en aangezien elke grote organisatie nood heeft aan mensen die de informatiestroom kunnen beoordelen en bewerken, maak je misschien wel een kans om deze job, die enkele jaren geleden nog niet eens bestond, voor jouw droombedrijf te gaan uitoefenen.
 
…of als springplank
Ook als je niet echt als content curator aan de slag wil, speelt het ongetwijfeld in je voordeel als je kan aantonen dat je deze discipline onder de knie hebt. Het is zonder meer een troef om je kans op een sollicitatiegesprek te verhogen, want zo kan je je duidelijk onderscheiden. Maar omdat het misschien niet evident is om eraan te beginnen, geven we je nog enkele tips mee. Kies in de eerste plaats een topic waar je echt sterk in bent, - als je bijvoorbeeld psychologie gestudeerd hebt en bij de HR-dienst van een bedrijf solliciteert kan je alles verzamelen rond pakweg de psychologische impact van goed leiding geven -   en wees daarin specifiek. Zorg dat je jouw content op een vaste plaats verzamelt en dat je aangeeft dat dit jouw plek is. Wees selectief en verzamel geen content die zo algemeen is dat niemand er iets aan heeft. Verrijk je content met je persoonlijke visie en zorg zo voor toegevoegde waarde en kies ook goede foto’s of filmpjes die als het ware in één oogopslag de boodschap van de betrokken content duidelijk maken.

Dinsdag 25 Februari 2014 om 11:55

Geert Degrande