Stressmanagement voor beginners: zo houd je steeds het hoofd koel

Als starter krijg je heel wat nieuwe impulsen: een nieuwe werkomgeving, nieuwe collega's en een pak nieuwe processen, procedures en regels die je je eigen moet maken. Met de volgende tips slaag je er ook als drukbezette starter in om steeds het hoofd koel te houden.

Stressmanagement voor beginners: zo houd je steeds het hoofd koel

Mini-massage

Stress komt vooral door mentale overspanning. De kunst is om die spanning tijdens de werkdag te kunnen wegnemen. Een eerste praktische tip is dat je af en toe de tijd neemt om vanaf je werkplek even achteraf te leunen voor een mini-massage: je laat even je ellebogen op je werkplek rusten. Zo heb je je handen vrij waarmee je vervolgens cirkelende bewegingen maakt over je slapen en zachtjes uitdijt naar je voorhoofd. Neem vervolgens je wenkbrauwen zachtjes tussen duim en wijsvinger en rek de huid heel even zachtjes uit. Je zal gelijk een soort van opluchting voelen na deze mini-massage die je bovendien perfect en in alle discretie aan jouw werkplek kan uitvoeren.

 

Anti-stress praatje

Een belangrijke factor om als starter de stress te verlichten tijdens je werkdag is... door er met iemand over te praten. Wanneer je alles zelf opvreet, loop je het risico om de dingen buiten proportie te gaan zien. Mogelijk krijg je tijdens je 'klaag' sessie ook wel wat feedback van collega's die het goed menen maar daar mag het zwaartepunt van je ontstress-strategie echter niet liggen. Tijdens zo'n anti-stress praatje is het vooral zaak dat je de dingen die je de kast opjagen onder woorden brengt. Ideaal voer je zo'n praatje aan de koffiemachine, na het werk in de kroeg of een andere gezellige plek. Het belangrijkst is dat je dat doet met iemand die je volledig in vertrouwen kan nemen, anders is het gelijk een maat voor niets.

 

Hooi op de vork

Neem niet teveel hooi op je vork. In de praktijk betekent dat dat je je todo-lijstje niet te lang laat worden. Is dat wel het geval dan moet je grote kuis houden. Loop door je todo-lijstje: je zal vaststellen dat heel wat dingen eigenlijk niet dringend zijn, sommigen eigenlijk helemaal niet op je lijstje thuishoren en nog andere dingen erop terecht gekomen zijn via 'doorschuifpolitiek', een luxe die vooral grote bedrijven en organisaties zich wel al eens kunnen permitteren. Wees rigoureus en zorg dat je elke dag een aantal dingen kan schrappen van je todo. Opgelet: indien er andere personen betrokken zijn in de taak die je van je todo-lijstje haalt, verwittig je en/of overleg je uiteraard met hen om geen verwarring te voorkomen.

 

Mentale maalstroom

Een ander facet waarmee je als starter de stressfactor tijdens je werkdag kan inperken en/of neutraliseren is tijdens... het eten. Wanneer je onvoldoende tijd neemt voor bijvoorbeeld je lunch en voor je computerscherm snel iets naar binnen schrokt, laat je eigenlijk toe dat je onophoudelijk wordt gebombardeerd met stressvolle situaties. Breek dus ook echt je werkroutine af en neem de tijd om te genieten van je eten. Het zal je toelaten om je gedachten te verzetten. Tijdens je eten activeer je immers andere delen van je hersenen dan wanneer je aan het werk bent waardoor die zones even rust krijgen en kunnen recupereren. 

Dinsdag 1 Oktober 2013 om 9:51

Pascal Dewulf