Time Management 2.0: stop met het beheren van je tijd

Lijkt het soms of de druk op jouw professionele leven alsmaar wordt opgevoerd ? Loop je op de toppen van je tenen en heeft een cursus Time Management ook al niet veel aarde aan de dijk gebracht ? Kies dan resoluut voor een andere weg: stop met het obsessief plannen van je tijd en maak een sprong naar de realiteit van alledag. Welkom in de wereld van Time Management 2.0.

Time Management 2.0: stop met het beheren van je tijd

Teveel is teveel

Even googelen op 'Time Management' en al snel volgt een lijstje van zowat 1.500.000 resultaten. De obsessie rond tijdsbeheer heeft de laatste jaren een absoluut hoogtepunt bereikt. Met de komst van smartphones kunnen jouw dagen op de minuut nauwkeurig worden gepland. De vraag daarbij is: wanneer is teveel ook echt teveel ? Een agenda die jouw leven gaat beheren in plaats van omgekeerd staat immers dwars op effectief Time Management.
 

De essentie van productiviteit

Het probleem is eenvoudig: we zijn met z'n allen zoveel bezig met plannen dat we de ruimte om ook effectief actie te ondernemen steeds verder inperken. Een rist agenda items, ellenlange projectplannen,... op de werkvloer wordt er doorgaans stevig wat gepland. Die planning is noodzakelijk maar een doorgeschoten focus op planning ondergraaft merkwaardig genoeg de effectiviteit van die planning. Door het feit dat je zo hard gefocust bent op je planning, vergeet je immers de essentie van productiviteit. Dat ben jijzelf met jouw sterke maar ook minder sterke kanten en jouw vaardigheden om je te concentreren op de realiteit van de werkvloer en je collega's.
 

Bedrijfscultuur

Eén van de meest belangrijke pijlers van Time Management is dan ook om niet langer tijd te verspillen. Wanneer je in die optiek optelt hoeveel tijd je wekelijks steekt in het plannen van dingen op je werk, dan zal je al snel tot de conclusie komen dat één van de obstakels op weg naar een coherent Time Management nu net een teveel aan planning is. Die doorgeschoten drang tot alsmaar meer en ingewikkelde planning is helaas eigen aan de bedrijfscultuur van heel wat ondernemingen vandaag de dag. Met andere woorden: er is steeds minder plaats om te ondernemen, om ook effectief alle geplande activiteiten uit te voeren. Je begrijpt het al: overdreven planning is nefast voor een degelijk Time Management.
 

De tijd tikt weg

Naast het doseren van de hoeveelheid tijd die jij in je agenda en andere planningsactiviteiten steekt, is er nog een ander cruciaal element om tot een effectief Time Management te komen, namelijk jijzelf. De sleutel tot een effectief Time Management is immers om perfect te weten wie jij bent. In plaats van je agenda angstvallig aan je zij te houden, kan je best ééns een week lang nauwkeurig in kaart brengen waar je zoal mee bezig bent, waar jij tijd laat 'weglekken' en waar jij eigenlijk wel een stuk productiever zou kunnen zijn. Dat vraagt uiteraard om een stevige dosis eerlijkheid met jezelf. Dat is gelijk de meest effectieve vorm van Time Management, zelfonderzoek. Enkel wanneer je weet waar jij tijd verspilt maar ook wanneer je perfect weet wat je qua activiteiten wel en niet kan verwezenlijken (waar je werkgewijs al dan niet toe in staat bent dus), kan je tot effectief Time Management komen.
 

Focus op efficiëntie

Een erg belangrijk element in effectief Time Management, los van een overvolle agenda, is bovendien om je eigen perspectieven te managen. Vanuit jouw eigen perspectief tref je op de werkvloer immers beslissingen en vanuit die beslissingen ga je dan aan de slag. Weet echter dat jouw perspectief niet noodzakelijk het perfecte standpunt is. Plan jij en neem jij vervolgens beslissingen vanuit je eigen perspectief over hoe de dingen moeten zijn of redeneer je idealiter puur vanuit de focus op efficiëntie? Het geeft te denken, maar vaak is niet een overvolle agenda een obstakel op weg naar een effectief Time Management maar wel jijzelf. Met andere woorden: zoek een evenwicht in het managen van je tijd (Time Management) en focus daarnaast wat meer op het managen van ... jezelf. Je zal versteld staan van het resultaat.

Dinsdag 31 December 2013 om 9:50