Vertel niets over je baas op Facebook

Werknemers maken steeds vaker in social media meldingen over hun werk. Sommige meldingen lijken onschuldig, maar de grens tussen wat toelaatbaar is en wat niet is vaak moeilijk af te bakenen. Bovendien kunnen eenvoudige zoekopdrachten ook Facebook berichten blootleggen die je liever voor je baas verborgen houdt.

Vertel niets over je baas op Facebook

We moeten er niet flauw over doen, we hebben allemaal wel eens momenten dat we onze collega’s, onze baas of het bedrijf waarvoor we werken naar de maan wensen. En omdat we er gewoon aan geraakt zijn kanalen als Facebook en Twitter te gebruiken om onze vrienden en onze volgers in onze diepste zielenroerselen te laten kijken, is een berichtje snel gepost. Heel wat werknemers weren de baas uit hun vriendenlijst, om te voorkomen dat die hun profielpagina kan lezen. Toch kunnen de meeste ‘status updates’ openbaar geraadpleegd worden, afhankelijk van de privacyinstellingen. En dergelijke berichten kunnen je zuur opbreken.

 

Weinig clementie

Recent kwam het in Nederland bijvoorbeeld tot een rechtszaak tussen winkelketen Blokker en één van zijn medewerkers. De medewerker was na negatieve uitlatingen over zijn werkgever op Blokker ontslagen en vocht zijn ontslag aan, maar hij kreeg van de rechter geen gelijk: die ontbond immers de arbeidsovereenkomst met onmiddellijke ingang zodat de werknemer ook geen recht meer had op een ontslagvergoeding. Ook in andere zaken is al gebleken dat werknemers die over de schreef gaan op niet te veel clementie moeten rekenen. Dat  de werknemer zijn excuses heeft aangeboden en dat door zijn werkgever werden aanvaard, kon de ontbinding van de arbeidsovereenkomst niet voorkomen, want er is wettelijk bepaald dat een werknemer verplicht is zich als een goed werknemer te gedragen. Ook het feit dat de werknemer naderhand het bericht snel verwijderd had en inriep dat zijn Facebookpagina privé is, konden de rechter niet vermurwen. Je denkt dus beter twee keer na voor je iets over je werkgever op Facebook post dat tegen jou gebruikt kan worden

 

Benader het vraagstuk van de positieve kant

Anderzijds doe je er vandaag goed aan al tijdens je aanwervingsgesprek te vragen naar de policy die je toekomstige werkgever hanteert rond sociale media. Doe dat niet met de botte vraag of je ook mag Facebooken en Twitteren tijdens de werkuren, maar maak van de gelegenheid gebruik om te tonen dat je het reilen en zeilen van de sociale media goed kent en dat je ook voor je werkgever mogelijkheden ziet om er munt uit te slaan. Zo toon je tegelijk dat je mee bent met de actuele thema’s en dat je iemand bent die het belang van de werkgever voorop stelt.

Dinsdag 25 Maart 2014 om 10:40

Geert Degrande