Waarom je moet opletten voor té aardige collega's

Aardige collega's, ze zijn doorgaans je steun en toeverlaat. Weet wel dat sommige exemplaren minder fraaie bedoelingen hebben met hun vriendelijkheid. Zo ontmasker je ze.

Waarom je moet opletten voor té aardige collega's

Er zijn zo van die mensen die van nature aardig zijn, gewoon omdat het in hun karakter zit. Het zijn doorgaans types die harmonie in de groep creëren, onmisbare elementen op de werkvloer dus. Er zijn echter ook heel wat collega's die niet zomaar aardig zijn. Ze gebruiken hun aardigheid om dingen te bereiken, zeker op het werk. ‘Ratten’ noemt de Nederlandse managementauteur Richard Engelfriet hen. Net zoals échte ratten stellen ze hun eigen doelen boven die van andere collega’s of het bedrijf. In zijn boek ‘Hoe vang ik een rat?’ beschrijft Engelfriet hoe je op zo’n rattengedrag kunt reageren? Wij haalden er enkele tips uit.

 

1. Begin met de bedrijfsstructuur, niet met de mensen

Volgens Engelfriet ontstaat dit slinkse rattengedrag grotendeels uit de omstandigheden waarin mensen verkeren. Heb je veel 'lachebekjes' op de werkvloer die hun aardigheid gebruiken om persoonlijke objectieven te verwezenlijken dan is er wat fout met de organisatiestructuur. Het is dus doorgaans omdat een organisatie verkeerd in mekaar zit dat mensen om onaardige redenen aardige dingen doen. Wie 'rattengedrag' op de werkvloer wil aanpakken, begint dus best met de structuur en bijhorende rollen en verantwoordelijkheden van een bedrijf en niet met de mensen die in het bedrijf werken. Om die theorie te staven geeft Engelfriet een voorbeeld uit de praktijk: luchtvaartmaatschappij KLM verbeterde haar organisatie door het grondpersoneel zelf hun uurroosters te laten maken. Het 'rattengedrag' en gekonkelfoes om een wit voetje te halen bij het hoofd 'inroostering' verdween zo als sneeuw voor de zon.

 

2. Blijf verrassen

Volgens Engelfriet gedijen 'kantoorratten' goed bij voorspelbaarheid. Iedere maandagochtend vergaderen op hetzelfde moment met dezelfde mensen is vragen om problemen. Vergader dus onregelmatig, varieer met werkvormen en vergaderlocaties. Succesvolle bedrijven als Google doen niet anders en het legt ze bepaald geen windeieren.

 

3. Spreek de rat aan

Engelfriet wijst er ook op dat je best man en paard kan benoemen om 'rattengedrag', de smiley faces met een verborgen agenda, er tussenuit te halen. "Ik heb gehoord dat je jouw projectplan gisteren al bij de baas bent gaan argumenteren terwijl we dat pas vandaag officieel in de meeting zouden doen" is een veel betere repliek dan vanaf je werkplek jezelf zitten te ergeren zonder dat iemand het in de gaten heeft. Geef aan dat je 'overaardige' mensen door hebt, het zal hun gedrag mogelijk niet onmiddellijk neutraliseren maar de personen in kwestie wel bewust maken van het feit dat je hun doorziet.

 

4. Wees zelf niet té aardig

Wees ook niet steeds de (echt) aardige collega waar iedereen op steunt want dat zijn de eerste slachtoffers van kantoorratten. Doe je eigen ding, heb een duidelijke visie en draag die zelfverzekerd uit. Dat is iets waar kantoorratten een hekel aan hebben. Hun listig gedrag is immers veelal gebaseerd op macht en niet op kennis als we Richard Engelfriet mogen geloven. 

Maandag 7 April 2014 om 9:35

Pascal Dewulf