Waarom taaltics jouw professionele carrière kunnen ondermijnen

Er zijn zo van die dingen die in je taalgebruik sluipen zonder dat je er erg in hebt. Vaak worden ze gegenereerd door je opvoeding, je familie en/of vrienden, een nieuw lief en nog duizenden andere redenen. Het probleem is dat jij ze niet echt merkt maar je gesprekspartners op de werkvloer wel, en dat - raar maar waar - kan op termijn ervoor zorgen je carrière geen al te beste beurt maakt.

Waarom taaltics jouw professionele carrière kunnen ondermijnen

Iets wat stiekem je professionele leven binnendringt is jargon. Het is haast onvermijdelijk: je komt in een specifieke vakdiscipline terecht met z'n eigen typische terminologie. Heel leuk om mekaar uiteraard snel te verstaan maar niet zo leuk wanneer je dat technisch gepalaver meeneemt naar bijvoorbeeld een avondje uit of erger nog: tijdens een sollicitatie bij een bedrijf waar je aan de slag wil. Essentiële vraag: wat is jargon eigenlijk? Zowat alle uitdrukkingen die eigen zijn aan het vak dat je uitoefent. Ben je bijvoorbeeld een IT'er dan zal je vrijwel dagelijks één of meerdere van de volgende woorden gebruiken: bandwijdte, big data, cluster, upgraden of ook cloud storage.

 

Bedrijfskarikatuur

Los van de baan die je uitoefent, zijn er ook universele buzzwords waar zowat elk weldenkend mens het van op zijn heupen krijgt en die jij mogelijk ook gebruikt wanneer je een tijdje in een bedrijf actief bent onder het motto: monkey see, monkey do.
Het lijstje is ellenlang met een aantal absolute uitschieters wanneer het op de frequentie van gebruik aankomt: KPI's (Key Performance Indicators of meetpunten), doorspreken, laag hangend fruit, tipping point (omslagpunt), versoberen, out-of-the-box denken,... Wees er zuinig mee. Het enige wat je er immers mee bereikt door ze veelvuldig te gebruiken is dat je op de duur een soort van bedrijfskarikatuur wordt.

 

Met mate

Nog zo'n stel pseudo professionele dooddoeners zijn de typische woorden waarbij je jezelf als professional in de kijker wil zetten maar uiteindelijk het tegenovergestelde bereikt omdat de woorden die je gebruikt bulken van het cliché gehalte. Een aantal van de fraaiere zijn: innovatief, resultaat gedreven, dynamisch, problem solver of ook committed. De voorgaande woorden vormen trouwens een greep uit de meest gebruikte buzzwords op LinkedIn. Dat betekent dat ze zowat miljoenen keer per dag worden gebruikt. Doe jezelf een plezier en zorg dat hun gebruiksfrequentie niet verder blijft stijgen. Uiteraard moet je ze niet uit je leven bannen maar trop is teveel. Moraal van het verhaal: te gebruiken maar met mate.

 

Bedrijfsgeneuzel

Een bijzonder vervelende klasse van bedrijfsgeneuzel zijn de stopwoorden die heel wat professionals te pas en te onpas gebruiken. Een ergerlijk exemplaar is bijvoorbeeld 'Euhmm', meestal drie of vier keer per zin waardoor zelfs de meest banale uitleg minstens drie keer zo lang duurt. Ook 'Mmmh' is er zo ééntje. Die 'Mmmh' wordt vooral gebruikt tijdens een werklunch ('werklunch'.  Aha, weer een buzzword). De 'Mmmh' is er niet zozeer om uiting te geven aan de kwaliteit van het eten dan wel wanneer iemand wil aangeven dat hij of zij zo dadelijk de ruimte gaat opeisen om iets van mogelijk geen betekenis te zeggen. Met de mond vol wordt die 'Mmmh' dan een soort van auditief signaal dat de anderen aan tafel hun professionele snater moeten houden omdat hij of zij tussen het kauwen door nog even in de spotlight wil. Vaak gaat die 'Mmmh' ook gepaard met een opgestoken mes of vork als een soort van virtuele wijsvinger.

 

Genie van de groep

Om af te sluiten is er ook nog de zogenaamde uptick. Met zo'n uptick verander je zelf de meest simpele mededeling in een vraag, enkel en alleen om aan te geven dat jij alles heel goed snapt maar je gesprekspartners mogelijk (en in jouw hoofd hoogstwaarschijnlijk) niet. Zo'n uptick gebruik je doorgaans bij het einde van een zin om duidelijk te maken dat jij het genie in de groep bent en de rest jouw tempo en denkwijze dan ook best kan volgen op de weg naar succes. (hier ironische glimlach invoegen). Typische upticks zijn: 'Volg je mij?', 'Snap je?', 'Ok?' of aan het eind van een zin bijvoorbeeld 'Ja?' (met gebiedende intonatie). Die 'Ja?' wordt zonodig nog irritanter wanneer hij in het midden van een zin wordt geplaatst om vervolgens die zin verder af te maken. Heel vervelend. Je bent gewaarschuwd.

Dinsdag 25 Maart 2014 om 11:4

Pascal Dewulf