Wat schrijf je over jezelf op het web?

Personal branding wordt steeds belangrijker. Je moet je persoonlijk merk uitspelen om je kansen op een job te vergroten. En dus is het een goed idee om een webpagina over jezelf te maken. Hoe pak je dat best aan?

Wat schrijf je over jezelf op het web?

De Franse webdesigner, Philippe Dubost, haalde enkele maanden geleden het wereldnieuws omdat hij er in zijn zoektocht naar een nieuwe job niets beters had op gevonden dan voor zichzelf een imitatie-Amazon-pagina te creëren waarop hij zichzelf te koop aanbood. Zijn cv maakte gebruik van alle productspecificaties die normaal in de webshop van amazon.com voorzien zijn. Alle productspecificaties waren er, de sterratings, de voorraad - er was er maar één in stock-  zelfs een giftwrap-optie kon aangeklikt worden. Resultaat: 200.000 hits, 27.000 Facebook-'likes' en, jawel, 100 werkaanbiedingen uit Europa maar ook uit Azië. Onderscheidend vermogen opbouwen doe je dus niet alleen door de inhoud maar ook door de verpakking. En de "over mij" pagina is de verpakking bij uitstek om je verhaal in te steken. 

 

Ieder zijn eigen verhaal

Elke persoon heeft zijn eigen verhaal. Bij de ene is het lang en heldhaftig, bij de andere beknopt en eerder saai. Maar ook in dat laatste geval zal je het moeten vertellen als je op zoek bent naar een job. Potentiële werkgevers willen nu eenmaal graag je verhaal kennen. Het komt er dus op aan het op een dusdanige manier te vertellen dat het interessant is en vertrouwen wekt. De “over mij”-pagina op je persoonlijke website is daarvoor de meest aangewezen plaats. 

 

Val op en schrijf niet om het even wat

Bij het schrijven van de “over mij”-pagina moet je proberen de platgetreden paden te verlaten. Dat je dynamisch en leergierig bent en dat je zowel in team kan werken als zelfstandig, zal wel allemaal kloppen, maar dat lezen rekruteerders elke dag honderden keren. Maak die elementen concreet. Als je bijvoorbeeld als student in de horeca hebt gewerkt, kan je specifiëren wat je daarbij geleerd hebt dat perfect aansluit op het professionele leven. Denk goed en probeer kort te verwoorden wat voor jou echt belangrijk is. 

 

Wie ben je, wat doe je en waarom?

Je begint altijd met één of enkele zinnen waarmee je jezelf goed neerzet: wie ben je, wat doe je en waarom doe je dat. Hiermee trek je mensen meteen in je verhaal. Maar vertel daarna ook: Wat is je visie? Waarin geloof jij en wat wil je bijdragen aan deze wereld? Heb geen schrik om dat breder open te trekken. Zoek naar parallellen en verbanden. Wil je bijvoorbeeld in de financiële wereld aan de slag, dan kan je uit de doeken doen waarom je het belangrijk vindt dat banken geld ter beschikking hebben om kredieten te kunnen verlenen en zo de smeerolie van de economie te zijn.   Vertel ook welke reis je gebracht heeft naar het punt waarop je nu bent aangekomen en maak duidelijk dat je dit niet als een eindpunt ziet. En probeer aan te geven dat je niet alleen een expert bent maar ook een mens. Wees niet te beroerd om over je persoonlijke achtergrond te vertellen. Onlangs vertelde een rekruteerder dat hij enorm geraakt was van het verhaal van een sollicitant die in zijn motivatiebrief het verband had gelegd met zijn broertje met het syndroom van Down. Zelfs een dergelijk persoonlijk element geeft tegenwoordig zijn plaats in een “over mij”-pagina.

Dinsdag 18 Juni 2013 om 11:45

Geert Degrande