Werk als een Duitser en maak meer indruk bij je baas

Duitsers zijn sinds jaar en dag gekend voor hun Gründlichkeit, hun efficiënte manier van werken. Ziehier wat je van de Duitsers kan leren om meer indruk te maken bij je baas.

Werk als een Duitser en maak meer indruk bij je baas

1.  Hou werk en privé strikt gescheiden

Op de Duitse werkvloer wordt er weinig gepalaverd over de communie van de kleinste, de fantastische voetbalwedstrijd van het vorige weekend of de schoonmoeder die weer eens lastig deed. Werk is er werk en privé is er privé. Op die manier verspillen onze oosterburen veel minder tijd.

 

2. Pronk met je titels en je netwerk

Wat Duitsers ook onderscheidt van ons is dat ze echt kunnen pronken met hun behaalde titels. Ze dragen ze met andere woorden als onzichtbare medailles en worden daar ook op afgerekend. Gedoctoreerd? Komaan zeg, in Duitsland draaien ze er hun hand niet voor om. Een Drs. (dubbele doctorandus), dan begin je ginder al iets te betekenen. Ook op de werkvloer laten ze dat graag gelden, al die plechtstatige titels. In combinatie met een extensief professioneel netwerk en de uitgebreide zichtbaarheid die ze eraan geven ben je zo al snel helemaal koning(in) op de werkvloer. Herr Professor Dr. Schmidt? Ausgezeichnet ! Meteen een andere professionele belevingswereld dus.

 

3. Afspraken zijn afspraken

Ook wanneer je een contract tekent met een Duitse firma, denk je maar beter twee keer na. Eens getekend, wordt dat contract immers tot op de letter nageleefd. Geen compromissen of gepalaver zoals we hier gewoon zijn maar de harde letter van het contract telt. Ook dat is één van de sterktes van Duitsers: afspraken zijn afspraken. Wanneer iedereen zich daar aan houdt kan er veel beter worden gepland, zo eenvoudig is dat. Sterker nog: Duitsers kunnen zich enorm ergeren aan de 'bijna volgens afspraak' mentaliteit die wij er hier soms op na houden.

 

4. Hou je aan de vestimentaire regels

Ook het vormelijk aspect en bij uitbreiding het vestimentaire deel is er belangrijk. Met andere woorden: je kan geen zaken doen wanneer je er als een slons bijloopt. Sterker nog: het niet respecteren van vestimentaire codes kan een regelrechte dealbreaker zijn. Met andere woorden: dress to the occasion wanneer je met Duitse collega's aan het werk gaat. Wat is er trouwens mis met het goed in het maat- of mantelpak zitten? Het geeft je vertrouwen en schept een professioneel kader. Way to go Duitse medemens!

 

5. Bereid je perfect voor op een vergadering

Wanneer je met Duitsers gaat vergaderen kan je bovendien maar beter tot in de puntjes voorbereid zijn. Ze nemen de definitie van vergaderen (bijeenkomen om besluiten te vormen, volgens Van Dale online) bijzonder ernstig. Geen academisch kwartiertje met nog een extra kwartiertje icebreaker conversaties om mekaar wat af te tasten maar meteen de koe bij de horens vatten. Tsjakka! Aan het begin van de meeting: je pen/smartphone/... ligt klaar, je dossiers zijn bij de hand, je hebt je koffie al, je mobieltje staat in trilstand,...  Ze hebben ook een bloedhekel aan 'fil-in-the-gaps' momenten tijdens meetings waarop achter namen, dossiers, titels,... dient te worden gezocht omdat er iemand zijn huiswerk niet correct heeft gemaakt op voorhand. Wanneer we dat allemaal op een rijtje zetten, komt dit volgens ons vrij dicht in de buurt van de perfecte meeting.

 

6. Apprecieer orde en netheid

Ook netheid en orde staan hoog op het professionele verlanglijstje van Duitsers. krijg je er ééntje op bezoek zorg dan dat je plaats van werk onberispelijk is. Geen rondslingerende papieren, geen restjes van overjaarse sandwiches, afgeknabbelde snoeprepen die uit je ladenkasten puilen of iSmear (die vieze veegstrepen op het scherm van je mobieltje of tablet) vlekken op je digitale schermen, daar houden Duitsers helemaal niet van.

 

7. Ga in op details

Als je een presentatie geeft, leg dan de nadruk op de technische kant van de zaak. Ga technische details daarbij niet uit de weg. Een Duitser imponeer je niet met het grote plaatje, het verschil maak je met je kennis en kunde over de details van de zaak, ingenieuze kleine dingetjes die jij bedacht hebt (een nieuwe techniek, een afwijkend materiaal, een atypische oplossing voor een probleem) die voor een aha-moment kunnen zorgen.

 

Bron: MT.nl 

Dinsdag 23 April 2013 om 10:51

Pascal Dewulf