Werken bij Facebook: wat moet je kunnen?

Hoewel er wereldwijd zo’n 5.000 mensen voor Facebook werken, telt de organisatie in de Benelux slechts een dertigtal medewerkers. Je moet dus van goeden huize komen om een job bij Facebook te versieren. Met welke talenten maak je mogelijk toch een kans?

Werken bij Facebook: wat moet je kunnen?

Hoewel er wereldwijd zo’n 5.000 mensen voor Facebook werken, telt de organisatie in de Benelux slechts een dertigtal medewerkers. Je moet dus van goeden huize komen om een job bij Facebook te versieren. Met welke talenten maak je mogelijk toch een kans? Arno Lubrun, topman in de Benelux, liet in zijn kaarten kijken in het Nederlandse vakblad Intermediair.

 

Open en direct maar toch bescheiden

Facebook heeft volgens Lubrun vooral de ambitie om de organisatie in de Benelux zo klein mogelijk te houden. “Als je klein bent dan ben je wendbaarder en kijk je veel scherper hoe je zaken slim kunt oplossen.”
Maar dat belet niet dat er de komende jaren mensen moeten worden aangeworven. Daarbij kijkt Lubrun in de eerste plaats naar talenten met ondernemersbloed, die zelf initiatieven nemen om zaken op te bouwen en daarvoor de verantwoordelijkheid dragen. “Ze moeten geloven in de visie en de kansen van Facebook, open en direct zijn en durven zeggen wat ze wel en niet goed vinden. Maar dat wil niet zeggen dat mensen met een grote mond een voetje voor hebben. Er is een verschil tussen je gedacht zeggen en niet kunnen of willen luisteren. Bescheidenheid en luisteren naar andere meningen zijn dan ook belangrijke kwaliteiten."

 

Commerciële flair en creativiteit

Facebook moet zijn inkomsten uit reclame halen en daarom zijn persoonlijkheden die sterk zijn in sales in principe goede kandidaten.  “Maar”, zo zegt Lubrun in Intermediair, “het is ook erg belangrijk om creativiteit tentoon te spreiden. Facebook haalt misschien maar een procent van de wereldwijde mediabestedingen binnen. Er ligt dus nog een geweldig terrein braak.” Met andere woorden een visie op lange termijn is belangrijker dan het superverkoopspraatje dat op korte termijn de resultaten omhoog kan stuwen.

 

Prettige arbeidsvoorwaarden

Kortom, om aan de bak te komen bij het bedrijf met de duim, moet je in staat zijn los te komen van de sfeer die bij andere werkgevers meestal van kracht is. Werken is bij Facebook echt anders. Dat vertaalt zich ook in een erg prettige werkomgeving met altijd voldoende eten en drinken ter beschikking, een abonnement op de fitness dat door Facebook wordt betaald en vier weken vakantie voor jonge papa’s. “We trekken gewoon de manier van werken door die ook van kracht is in de Amerikaanse hoofdzetel”, zegt Arno Lubrun. “Niemand heeft een eigen bureau. Ook Mark Zuckerberg niet. Deze manier van werken maakt die organisatie juist zo krachtig en bijzonder. Iedereen werkt er door elkaar heen en heeft contact met elkaar, heeft interesse in elkaar. Dat is de beste manier om de creatieve ideeën van de medewerkers tot bloei te laten komen.” 

Dinsdag 7 April 2015 om 16:59

Geert Degrande