Zet het mes in stress: 3 ultieme vuistregels

Iedereen krijgt in zijn job te maken met stress. Maar dat hoeft niet noodzakelijk een probleem te zijn. Sommige mensen komen trouwens pas echt onder stoom als er genoeg druk op de ketel staat. Maar als stress zijn tol begin te eisen, moet je wel een strategie hebben om de rust terug te vinden. Ziehier, 3 vuistregels die je te allen tijde moet respecteren.

Zet het mes in stress: 3 ultieme vuistregels

Ongezonde stress doet ons brein tegen een hoog tempo overuren maken. Als dat te lang duurt, raakt onze energie op. En zo raken we in een negatieve spiraal want wie voortdurend moe is, raakt helemaal niet van z'n stress af. Ziehier, 3 leefregels die je ten alle tijde moet respecteren.

 

1. Slaaphygiëne: pas je aan aan je biologische klok

Het zal je wellicht niet verbazen dat ons lichaam het best rendeert in een vast patroon. Luister daarom naar je biologische klok, die je vertelt wanneer het tijd is om te gaan slapen en wanneer je best opstaat. Niet iedereen heeft behoefte aan acht uur slaap, wel integendeel: sommige mensen functioneren een stuk beter met wat minder tijd in bed. Met te weinig slaap krijgen je hersenen echter niet de rust die ze nodig hebben om het spreekwoordelijke bobijntje weer op te winden. Ook het lichaam begint dan niet met volle batterijen aan de dag. De slaap is namelijk een periode van fysieke opbouw. De productie van groeihormoon piekt samen met het tempo van de celdeling en de aanmaak van essentiële eiwitten. Veel mensen mogen hun uren in bed dan nog aanvoelen als tijdverlies, het is dus allesbehalve zo dat je tijdens je slaap "niets" doet. Respect voor je biologische klok is dus essentieel in de strijd tegen stress. Dat wil uiteraard niet zeggen dat je zoals een militair elke dag klokvast moet gaan slapen of nooit eens een nachtje op café mag gaan, maar je mag de signalen van je lichaam niet negeren. Let ook op met het gebruik van alcohol, volgens de volkwijsheid dé manier om je zorgen te vergeten. Op korte termijn werken een paar forse borrels inderdaad ontspannend, maar meteen daarna verstoren ze je slaappatroon. Daardoor verschijn je de volgende dag niet uitgerust aan de start.

 

2. Vermijd junkfood

Om de guerillaoorlog tegen stress te winnen, is ook gezonde voeding van groot belang. Echte stresskippen troosten zichzelf graag met junkfood, maar dat is uiteraard niet de juiste aanpak. Zorg ervoor dat je behalve vers fruit en groenten vooral complexe koolhydraten en vezels uit volle rijst, bonen, volkorenbrood en aardappelen binnenkrijgt. Probeer zuinig om te springen met vetten en suikers. Het vraagt een inspanning die in eerste instantie zwaar zal zijn - wie het lastig heeft op het werk, grijpt automatisch sneller naar 'gemakkelijke' dingen - maar op wat langere termijn levert een aangepast dieet stukken meer energie. Bovendien zal je immuunsysteem erop vooruit gaan.

 

3. Zuinig met koffie

Als je tegelijk ook nog je koffieverbruik wat kan terugschroeven, boek je dubbele winst. Cafeïne zorgt ervoor dat we ons wakker voelen, maar zoals elk pepmiddel heeft het ook een keerzijde. Het kan bijvoorbeeld bijdragen tot slaapproblemen omdat het erg langzaam uit ons bloed verdwijnt. Pas na vijf uur is het cafeïnegehalte in je lichaam gehalveerd! 

Zondag 21 Oktober 2012 om 0:0

Manu Sinjan