Zijn sociale media echt noodzakelijk om een nieuwe job te vinden?

Solliciteren lijkt vandaag kinderspel. Gewoon een paar welgemikte knoppen indrukken binnen je sociale netwerken, snel een elektronisch cv'tje genereren en de jobs vliegen je de mond in als gebraden kippen. Vraag: is dat echt wel zo?

Zijn sociale media echt noodzakelijk om een nieuwe job te vinden?

Lekke band
Aan de gekte van sociale media en hun verrijking voor je leven en dat van de rest van de mensheid lijkt maar geen einde te komen. Iedere dag ben je mogelijk opnieuw in de weer met honderden vrienden op Facebook en collega's op LinkedIn. Wanneer het op je carrière en zoektocht naar een job aankomt, wordt de impact van sociale netwerken zonodig nog belangrijker. In 2014 op zoek gaan naar een baan en daarbij sociale netwerken negeren is dus als autorijden met een lekke band. Je komt nog wel vooruit maar echt vlotten doet het niet. Met andere woorden: de man of vrouw aan de andere kant vindt het erg belangrijk vast te stellen dat je er ook in de virtuele wereld staat.

Actief betrokken
Een leuk cv op LinkedIn met daarbij een professionele foto van jezelf is een absolute must. Denk echter niet dat daarmee de kous af is. Een potentiële werkgever wil op LinkedIn ook zien dat je actief betrokken bent in de gemeenschap, dat je dagelijks nuttige, vakgerelateerde informatie met meerwaarde deelt met je netwerk. Heb je daarenboven nog een rist aanbevelingen van collega's die je voor specifieke vaardigheden aanbevelen, dan zit je helemaal goed. Je nieuwe baas zal doorgaans een pak minder geïnteresseerd zijn in je persoonlijke Facebookpagina of je Instagram foto's maar wanneer die opduiken tijdens een Google zoektocht zal hij of zij mogelijk toch ook al eens doorklikken. Je bent dus gewaarschuwd: bewaak je online reputatie.

Vermijd paniekvoetbal
Moraal van het verhaal: steek tijd in je online aanwezigheid maar doe dat op de juiste manier. Vermijd paniekvoetbal door in te zetten op willekeurige sociale netwerken. Als er ééntje is waar je zeker actief aanwezig hoort te zijn dan is het LinkedIn. Zorg dat daar alles op orde is met je werkhistoriek, je vaardigheden, de talen die je beheerst, de organisaties waarin je actief bent, je diploma's en cursussen,... Kortom, al hetgeen wat je imago positief kan beïnvloeden op zoek naar een nieuwe job hoort een potentiële werkgever daar over jou te vinden. Wees echter niet te kwistig: de rest van de wereld kijkt immers ook mee.

Maandag 2 Maart 2015 om 15:38