Zo boek je professioneel succes op sociale media

Een eigen business opstarten zonder de sociale netwerken te gebruiken? Ain’t gonna happen. Hannes Coudenys, bekend van de blog ‘Ugly Belgian Houses’, geeft zijn digitale zakengeheimen prijs in zijn nieuwe boek ‘Like my like’.

Zo boek je professioneel succes op sociale media

Hoe bouw ik online een merk op?

Hannes Coudenys: “Je bent al aanwezig op sociale media, dus moet je gewoon gaan kijken waar je nog aanwezig(er) moet zijn. Tweet, post op LinkedIn, vlog, Instagram, Snapchat, start een Facebook-pagina. En zorg voor een goede e-mailhandtekening en een website, hoe simpel ook.”

 

Hoe vinden mensen mij of mijn business online?

“De beste manier is mond-tot-mondreclame, maar je kan de mensen ook een handje helpen door je online accounts op je visitekaartje te zetten. Of op je auto. Je kan ook kiezen voor online advertenties. Op Facebook, Twitter en Instagram valt er met kleine budgetten al best wat lokaal te promoten (denk aan 100 tot 1.000 euro).”

 

Moet ik zowel een Facebook-, Twitter-, Instagram- of wat-dan-ook-account maken voor mijn zaak?

“Ik raad aan om te doen waar je je goed bij voelt. Ben je een goede fotograaf en voel je je thuis op Instagram? Start dan een Instagram-account. Snap je Twitter niet goed? Laat het vallen. Wil je nog meer mensen bereiken dan op Instagram, denk dan aan een Facebook-pagina. Maar weet dat je elk kanaal moet onderhouden en dat dat intensief kan zijn. Zeker omdat elk sociaal medium zijn eigen aanpak vereist.”

 

Moet ik overal dezelfde username gebruiken?

“Dat is handig om gevonden te worden, ja.”

 

Wat is het beste moment om iets op sociale media te lanceren?

“Er zijn een paar piekmomenten. Tijdens middagpauzes, ’s morgens en ’s avonds, maar zeker niet om 15 uur in de namiddag, want dan is iedereen aan het werk. Post met andere woorden wanneer iedereen tijd heeft om Facebook te checken. Maar probeer ook te variëren en te verrassen. Zet eens iets om 3 uur ’s nachts online, zodat de ochtendmensen je post te zien krijgen. ’s Nachts gebeurt er niet veel online en Facebook wil graag verse content tonen aan zijn gebruikers.”

 

Hoeveel moet ik posten?

“Dat hangt ervan af. Heb je veel goede content? Post dan veel. Maar deel geen content omdat het moet. Drie keer per week is weinig, maar vormt geen probleem als die updates supergoed zijn.”

 

Wat moet ik posten?

“Simpel: leuke dingen! Probeer in te spelen op de actualiteit, op wat jouw doelgroep leuk vindt. Kijk naar wat influentials of concurrenten doen. Het is geen rocket science.”

 

Iemand plaatste online een negatieve review over mijn zaak. Wat doe ik nu het best?

“Laat de review staan en reageer erop, zo kan je aan iedereen laten zien hoe behulpzaam en beleefd je bent. Als je alleen maar goede reviews hebt, denken mensen trouwens toch dat ze fake zijn.”

 

Moet ik als bedrijf op Snapchat zitten?

“Je moet niets. Maar ik raad toch aan de app te leren kennen. Het is de plek waar je toekomstige klanten zitten. En het is een app die een blik op de toekomst geeft. Probeer het vooral luchtig en speels te houden, bijvoorbeeld met beelden van achter de schermen, een sneak peek van een nieuw product, een wedstrijd,...”

 

Tot slot: wat zijn je beste tips & tricks voor op LinkedIn?

“Deel niet alles. Niet elke job die je ooit hebt gedaan, hoeft vermeld te worden. Laat alleen het beste van jezelf zien. Een opsomming van jobs op LinkedIn is trouwens saai: stel je daarom voor dat je je loopbaan aan iemand moet vertellen en verwoord het zo op je profiel.”

 

LinkedIn zegt ook altijd: ‘Nodig alleen mensen uit die je kent.’

“Nee hoor, we gaan lekker iedereen uitnodigen. Je wordt op LinkedIn gevonden aan de hand van connecties, dus zorg vooral dat je connected bent.”

 

 

Bron: ‘Like My Like’, Hannes Coudenys, nu uit bij Borgerhoff & Lamberigts.

Woensdag 15 Maart 2017 om 9:0

Gerlinde De Bruycker

// //
// // //
// // // //