Zo creëer je zelf kansen die je carrière in een stroomversnelling kunnen brengen!

Misschien herken je je wel in de volgende situatie: tijdens je sollicitatiegesprek heb je gezegd dat je een harde werker bent en je hebt ondertussen bewezen dat dit geen bluf was. Je hebt je al altijd consequent van je taken gekweten en je bent betrouwbaar en loyaal. En toch lijkt men bij promoties of het toekennen van verantwoordelijkheden voor nieuwe projecten niet aan jou te denken. Zien je leidinggevenden dan toch niet over welke capaciteiten je beschikt? En wat moet je doen om wat meer op te vallen en kansen voor jezelf te creëren?

Zo creëer je zelf kansen die je carrière in een stroomversnelling kunnen brengen!

Taken uitvoeren alleen is niet genoeg

Vooraleer je het in deze situatie zodanig op de heupen krijgt, dat je vlakaf bij je leidinggevenden de vraag gaat stellen of ze je nu echt moedwillig links laten liggen, neem je beter wat voorzichtigheid in acht. Ga eens bij jezelf na hoe proactief je echt bent en in welke situaties je meer had kunnen doen dan eigenlijk vereist was. Vraag je af of je echt al zonder daarvoor op toelating te hebben gewacht teamgenoten hebt geholpen. Met het nauwgezet uitvoeren van je taken is op zich uiteraard niets mis, maar wellicht moet je toch wel voor “die extra mile” gaan, die je carrière echt in een stroomversnelling kan brengen. Proactief handelen is een must om echt de aandacht op jouw kwaliteiten te vestigen en zo kansen te creëren die een positieve impact kunnen hebben op je carrière.

 

Hou voortdurend je eigen SWOT-analyse voor ogen

Proactief zijn moet echter op de juiste manier gebeuren om impact te hebben. Te veel improviseren kan als een boomerang in je gezicht terugkeren. Als je echter goed je sterktes en zwaktes kent en alert bent voor de kansen waarin die sterktes je organisatie van pas kunnen komen, dan zal je weten wanneer je proactief moet zijn en dan zal dat je organisatie ook veel opleveren.  Als jongste van het team kan je misschien juist van groot nut zijn door anderen wegwijs te maken in de social media, of als creativiteit je grote troefkaart is, dan kan je misschien spontaan gaan meedenken met de communicatie- en marketingafdeling over een nieuwe baseline bij de slogan van een reclamecampagne. Je ogen open houden voor kansen waarbij jouw sterke punten een troef kunnen zijn, creëert voor jezelf kansen. 

 

Denk aan het grotere plaatje

We moeten er niet hypocriet over doen: proactief naar buiten komen is vooral belangrijk voor je eigen carrière. Maar dat betekent niet dat je enkel aan jezelf moet denken. Als je het totaalplaatje voor ogen blijft houden en kijkt naar opportuniteiten die ook een positieve impact kunnen hebben voor je organisatie, vergroot je je eigen kansen. Stel dat je organisatie voor een klein bedrag een evenement kan sponsoren dat ze nog niet kent, maar waarmee ze een belangrijk deel van het doelpubliek kan bereiken, dan is het aangewezen om de organisatie daarop te wijzen en je overtuigingskracht te gebruiken om haar tot die sponsoring aan te zetten. Vanzelfsprekend moet je dan achteraf ook duidelijk in kaart brengen wat een en ander heeft opgebracht. Op die manier creëer je een win-winsituatie. Met andere woorden: kijk niet alleen in je eigen afdeling naar eventuele lacunes, maar ook bij andere afdelingen.

 

Leg bij informele gesprekken je ambities bloot

Als je op die manier proactief bent, zal je opgemerkt worden. Daar bestaat geen twijfel over, maar in een grote organisatie kan het geen kwaad om ook zelf je proactieve initiatieven op te lijsten en aan te geven wat ze het bedrijf volgens jou hebben opgebracht. En voorts kan het evenmin kwaad om bij informele gesprekken subtiel te laten blijken dat ambitie hebt om hogerop te klimmen.  Als je in het bedrijf een medestander vindt die jou wil helpen met een duwtje in de rug, dan is er minder kans dat men je over het hoofd zal blijven zien.  

Vrijdag 17 Februari 2017 om 20:0

Geert Degrande

// //
// // //
// // // //