Zo tweet je jezelf naar een job

Twitter, de één is er gek van de ander haalt er in het beste geval de schouders voor op. Toch mag je de kracht van het sociale netwerk met het blauwe vogeltje niet onderschatten. Sterker nog: Twitter is een perfect medium om jezelf op een positieve manier te profileren als gedreven professional op weg naar jouw droomjob.

Zo tweet je jezelf naar een job

1. Post meer dan 5 berichtjes per jaar

Een eerste voorwaarde om gezien te worden op Twitter als aanstormend talent is social proof. Wanneer een rekruteerder jouw Twitter-profiel onder de loep neemt en vaststelt dat je gedurende een jaar met moeite vijf tweets hebt gedaan en nauwelijks een handvol followers telt, dan geeft dat niet bepaald een goede indruk. Nuance: niet alle rekruteerders trekken het zich aan wanneer je Twitter-gebruik op een laag pitje zit maar afhankelijk van de job die je beoogt kan het feit dat je regelmatig op Twitter resideert - en daar interessante nieuwtjes deelt  - van cruciaal belang zijn. Het feit dat je daardoor interessante mensen rond jou hebt weten te verzamelen verhoogt jouw social proof enkel maar.

 

2. Creëer meerwaarde voor je volgers

Een Twitter-account hebben is één ding, actief op Twitter aan de slag gaan een ander. Het helpt dus niet om veel mensen te volgen zonder dat je interactie met hen creëert. Zelf regelmatig je tweets de wereld insturen (en dus richting je followers) is dus de boodschap. Op zoek naar een job zorg je best voor relevante tweets, tweets die een meerwaarde creëren voor je followers maar ook voor jezelf. Tweets waarin je duidelijk maakt dat je vanmorgen met een kater bent opgestaan of dat je geen zin hebt in spaghetti uit blik, daar zit niemand op te wachten, zelfs je vrienden niet. Een interessante link naar een white paper over een innovatief idee dat jouw sector aanbelangt kan dan wel weer de aandacht trekken van rekruteerders.

 

3. Kies de juiste #sleutelwoorden

Twitter wordt vooral doorzocht door middel van zogenaamde hashtags, dat zijn sleutelwoorden voorafgegaan door een hekje (#), bv. #carrière. Maak in je tweets dan ook ruim gebruik van dit soort sleutelwoorden. Het zal rekruteerders sneller jouw richting uitbrengen. Je kan Twitter immers ook doorzoeken op basis van die zogenaamde hashtags. Neem de proef op de som en typ de hashtag #carrière in het zoekvenster van Twitter. Meteen krijg je een lijstje met al de tweets waarin de hashtag #carrière voorkomt.

 

4. Volg de pioniers uit je vakgebied en ga het gesprek aan

Op Twitter ben je wie je volgt. Het kan dus zeker geen kwaad om wat bekende mensen te volgen (in jouw vakgebied) en met hen een gesprek aan te gaan. In het beste geval ontlok je zo interessante discussies waardoor je jezelf weer een stuk meer zichtbaar maakt op het medium. Opgelet, absolute prioriteit blijft meerwaarde creëren op Twitter, althans wanneer je je er als een gedreven professional wil profileren. Ga daarom niet zomaar bekende mensen volgen maar mik er steeds op om interessante interacties op gang te brengen. Je followers zullen er zo zeker niet minder op worden.

 

5. Maak duidelijk dat je een job zoekt

Wees ook niet te beschroomd om duidelijk te stellen dat je op zoek bent naar een job. Wanneer je iets wil verkrijgen van iemand anders, dan moet je ook duidelijk aangeven wat je wil. Potentiële werkgevers kunnen immers niet raden dat je op zoek bent naar een job. 

 

6. Hou privé en werk gescheiden

Uiteraard wil je op Twitter ook gewoon wat keuvelen met vrienden en kennissen over dingen die eigenlijk niet altijd even belangrijk zijn maar gewoon een hoge fun-factor hebben. De oplossing: twee Twitter-accounts. Eentje gebruik je dan om jezelf als gemotiveerde professional te profileren en je knowhow met anderen te delen. Het tweede account gebruik je om gezellig te kletsen met je vrienden en kennissen. Om te voorkomen dat je toekomstige baas vooralsnog je privé-tweets zou lezen, kan je onder de Twitter-instellingen van jouw 'casual' account bij 'Tweet privacy' het vakje 'Bescherm mijn tweets' aanklikken. Opgelet, enkel vanaf het moment dat je dat vakje aanklikt zijn je tweets beschermt (dus niet voor de periode ervoor dat je al actief was met die account) en dan nog enkel toegankelijk voor diegenen die jijzelf als follower hebt gevalideerd. 

Dinsdag 2 April 2013 om 10:10

Pascal Dewulf