Zo verknoei je je LinkedIn-profiel

Goed, je LinkedIn-profiel is een feit. Wil je er nu ook effectief iets (een eerste job?) uithalen, dan komt het erop aan je te onderscheiden van de rest. Met volgende miskleunen doe je dat in geen geval!

Zo verknoei je je LinkedIn-profiel

1. Je gebruikt alleen buzzwords als dynamisch en flexibel

Je onderscheiden van de rest doe je niet door aan je profiel standaardeigenschappen als 'creatief', 'ambitieus en gedreven', 'analytisch', ... toe te voegen. Dit soort containerbegrippen zijn doorgaans de vleesgeworden buzzwords waarmee je het tegenovergestelde aangeeft van wat je eigenlijk wil

 

2. Je profiel staat bol van de nutteloze aanbevelingen

Vandaag vliegen de endorsements op LinkedIn in het rond dat het niet meer mooi is. Staat leuk om je cv een boost te geven maar let op: een potentiële werkgever kan in je profiel eveneens diegenen aanklikken die jou een endorsement hebben gegeven. Wanneer ze merken dat er steevast back-scratch endorsements bijzitten waarbij jijzelf diegenen endorsed die jou hebben aanbevolen en omgekeerd dan verliezen die endorsements al snel hun glans.

 

3. Je profiel is een saaie opsomming van je vroegere werkervaringen

LinkedIn is geen online cv. Zet dan ook niet droogweg je cv online op LinkedIn met de gedachte dat daarmee de kous af is. Denk verder dan de typische cv-blabla. Aarzel niet om je LinkedIn-profiel grondig door elkaar te schudden. Ga te werk als een marketingspecialist. Zorg ervoor dat de belangrijkste dingen het hardst in het oog springen. Denk ook visueel:  wat zou je willen dat iemand van jou te weten komt wanneer hij op je LinkedIn-profiel stuit. Gebruik dan ook gerust een leuke foto/video van jou tijdens bijvoorbeeld een conferentie. Een absolute meerwaarde voor je visibiliteit op LinkedIn.

 

4. Je doet niets, zelfs geen artikels of links delen

Tracht ook meerwaarde te creëren. LinkedIn is meer dan zomaar wat informatie over jezelf dumpen en dan in een hoekje zitten wachten tot er iemand contact met je opneemt. De makkelijkste manier om die meerwaarde te creëren op het professionele netwerk is door dingen te delen uit je vakgebied (een leuk artikel, een interessante link, een leerrijke video,...) maar ook door interactie op te bouwen met je netwerk. Zo word je al snel een gewaardeerd lid van de LinkedIn-gemeenschap.

 

Conclusie: mensen die op LinkedIn actief zijn, zijn doorgaans professionals op zoek naar meerwaarde. Speel daarop in. 

Dinsdag 9 Juli 2013 om 10:47

Pascal Dewulf