7 manieren om succesvol je eerste start-up uit de grond te stampen

Start-ups zijn hot: lekker met z'n allen naar de incubator om daar onder het behoedzame oog van doorgewinterde coaches ideeën te hatchen en zo snel als mogelijk door te groeien naar een scale-up. Hoe zorg jij ervoor dat ook jouw start-up een verdienstelijke status bereikt?

7 manieren om succesvol je eerste start-up uit de grond te stampen

Alleen is maar alleen

Je kan weliswaar een briljant idee hebben, ben je alleen dan verkleinen je kansen drastisch dat je het zal maken. De ondernemerswereld loopt over van succesverhalen, maar wanneer je doorvraagt dan zal vaak snel blijken dat slechts heel weinig ondernemers hun succesverhaal alleen hebben opgebouwd. Vaak waren (zijn) ze omringd door een bijzonder stevig netwerk waarop ze een beroep doen, hadden (hebben) ze geldschieters die achter hen staan, zijn ze omringd door experten in het vak of hebben ze bestaande bedrijven opgekocht en daarop verder gebouwd om een aantal voorbeelden te geven. Wil je het kleinschalig houden, dan kan je het alleen proberen. Wil je echt grootse dingen verwezenlijken, dan moet je je laten omringen door de juiste mensen.

 

Ken de markt

Wat is het nut van je idee? Welke meerwaarde ga je creëren? Wat is de haalbaarheid en wie is je doelgroep? Hoe ga je overleven tot je bedrijf echt winstgevend wordt? Allemaal vragen waarop je een duidelijk antwoord moet hebben.

 

Het hoeft niet complex te zijn

Je moet heus geen revolutionair idee hebben om succesvol te zijn. Waarom komen er anders iedere dag bijvoorbeeld nog nieuwe modemerken bij bijvoorbeeld? Alleen moet je een bestaand idee misschien op een andere manier bekijken. Lateraal denken, is de sleutel tot je succes.

 

Geduld is een mooie deugd

Hoe goed je idee ook is en hoe doordacht je marktstrategie ook is: er zal heus wel wat tijd, transpiratie en middelen inkruipen eer de bal van jouw start-up definitief aan het rollen gaat. 

 

Wees klaar om je businessmodel snel te herzien

Al doende leert men. Het voordeel van een start-up is dat het een flexibele entiteit is. Merk je na een aantal maanden dat de boel absoluut niet van de grond komt, dan moet je snel en accuraat je businessmodel bijsturen. Dat is dan weer het voordeel van een start-up. Je kan dat doen omdat je nog maar aan het starten bent. Op dit niveau is ondernemen immers nog echt ondernemen.

 

Laat los en delegeer

Het is moeilijk om je business baby los te laten, maar wanneer je wil groeien dan ga je op een gegeven moment de controle uit handen moeten geven en dingen delegeren zodoende dat jijzelf je handen vrij hebt om verder te kijken in de toekomst. Uiteraard blijf je in de buurt van het roer, maar laat anderen het ook overnemen nadat jij de koers hebt uitgezet.

 

Investeer in verlangen

We leven vandaag in een economisch model waarin de basisbehoeften van heel wat mensen in principe zijn voldaan: de meeste mensen hebben een wasmachine, een flatscreen, een leuke wagen, ... We leven dan ook veelal in een economie van verlangen. De dingen die we kopen, hebben we niet noodzakelijk altijd echt nodig. Kom je met wat nieuws, investeer dan in de werking van je bedrijf, maar ook in marketing, publiciteit en visibiliteit ervan. Zorg dat de mensen zich associëren met je product of dienst en verlangen om het te hebben. Een goed verhaal is op dat vlak erg belangrijk.

Woensdag 4 Oktober 2017 om 11:30

Pascal Dewulf