Jouw werkplek in 2018

Niets blijft hetzelfde, ook niet op de werkvloer. De constante flux waarin bedrijven vandaag verkeren, de vereisten van de arbeidsmarkt en de daaraan gekoppelde flexibiliteit van medewerkers zal in 2018 opnieuw een bijzonder boeiende dynamiek creëren. Deze trends zullen alvast alomwezig zijn op de werkplek.

Jouw werkplek in 2018

Anders gaan leren

De klassieke offline leertrajecten worden meer en meer aangevuld met online trainingen zoals LinkedIn Learning, Udacity en dies meer. Ook is het zo dat de opbouw van persoonlijk talent en vaardigheden steeds vaker in handen zal komen liggen van de werknemer daar waar het initiatief tot training en bijscholing voorheen niet zelden van de kant van de werkgever kwam. De nieuwe generaties die de werkvloer (zullen) bevolken zijn digital intuitives en zullen traditionele (offline) opleidingen steeds vaker gaan aanvullen/vervangen met online bijscholing.

 

Flexibele samenwerkingsvormen

Bedrijven vullen de vaste kern van medewerkers steeds meer aan met los/vaste medewerkers: freelancers en externe partners die op (tijdelijke) contractuele basis gaan samenwerken, uitzendarbeid (waarbij uitzendarbeiders een vast contract kunnen hebben met het uitzendkantoor), ... Zo ontstaat een soort van co-employment waarbij bedrijven hun vaste structuur steeds vaker transformeren naar een dynamisch platform dat verschillende vormen van samenwerking samenbrengt om gemeenschappelijke doelstellingen te realiseren. Coworkers dus in een coworkingomgeving. De kern van vaste medewerkers begint te krimpen. Het heeft allemaal een redelijk hoog buzzgehalte, maar de praktijk toont aan deze transformatie volop in gang is.

 

Artificiële intelligentie

Siri, Google Speech to Text, Double Robotics, Zora Robot, Hirevue, chatbots ....: AI begint door te dringen in alle lagen van de werkplek. Zo ontstaat een soort van augemented workforce. Dat zijn medewerkers die worden ondersteund of aangevuld door allerlei vormen van artificiële intelligentie. Dat is alvast een goede zaak. Zo kunnen werknemers efficiënter en gestructureerder werken terwijl de diverse vormen van AI op de werkvloer specifieke routinematige taken op zich nemen en zo de werkvloer een compleet nieuwe dynamiek zullen geven.

 

Imago creëren

Wie je bent voor de buitenwereld is vandaag erg belangrijk, ook voor bedrijven. Heel wat ondernemingen zijn dan ook druk bezig met het optimaliseren van het beeld dat de wereld van hen heeft. Dat is vandaag een immens complexe oefening. Het gaat immers niet langer meer op om te roepen dat je de beste en snelste bent. Meer dan ooit bepaalt de consument (via reviews, online fora, ...) het imago van een bedrijf. Ook de medewerkers van een bedrijf, jij dus, zijn meer dan ooit verantwoordelijk voor het beeld dat klanten hebben van het bedrijf. Eén keer een slechte dienstverlening naar de klant kan je bedrijf online al snel een negatieve review opleveren. Ook jij zult in 2018 dus steeds meer gaan meebouwen aan het hooghouden van het imago van je bedrijf.

 

4 generaties op de werkvloer

Vier verschillende generaties medewerkers op de werkvloer, dat lijkt geen akkefietje. Toch loopt dat allemaal vrij gesmeerd. Gen Z is net op de werkplek aangekomen. Gen X ziet het helemaal zitten met hen want ze kennen hen door en door. Waarom? Het zijn hun ouders. Van hen heeft Gen Z ook geleerd om doelen voor ogen te stellen en die te behalen. Met Gen Y heeft Gen Z een gedeelde visie rond teamwork en zijn ze voorts geëvolueerd van digital natives (Gen Y)  tot digital intuitives (Gen Z). De babyboomers passen dan weer perfect in de mentoring/reverse mentoring filosofie die Gen Z onderschrijft. Ook kan de babyboomer op zijn beurt nieuwe kennis vergaren over nieuwe media en technologie via Gen Y en Gen Z. Een ideale mix dus.

 

Hybride werkplekken

Steeds meer bedrijven laten de grens vervagen tussen werk en privé. Zo hopen ze hun medewerkers langer productief te houden gedurende de werkweek(end). Een mix tussen kantoor en leefruimte, zoals je dat vaak ziet in coworkingruimtes, past perfect in de sferen van Gen Y en Gen Z. Togetherness oftewel samenzijn met je collega's in een gezellige leefruimte met een bakje koffie erbij bijvoorbeeld. Waarom zou je dan nog naar huis gaan, te weten dat binnen die generatie ook steeds meer singles aanwezig zijn? Bedrijven moeten zich niet enkel aanpassen aan een veranderende bedrijfscultuur, maar ook aan een wijzigende maatschappelijke dynamiek. Moraal van het verhaal: het is niet langer het bedrijf dat bepaalt waar en hoe je zult moeten werken. Om talent aan te trekken, moeten ze immers zo aantrekkelijk als mogelijk overkomen. Daarom creëren ze geen kantoorruimtes meer, maar wel hybride werk/leefpekken waarbij medewerkers op elk moment van de dag in functie van hun bezigheden de geschikte ruimte voor handen hebben. Even relaxen omstreeks vijf uur met een kop koffie in de sofa van de relaxruimte en dan nog even doorgaan? Moet kunnen.

 

Je baas is niet zo belangrijk meer

Als er iets is dat de nieuwe generaties medewerkers gemeen hebben dan is het dat ze niet langer verwachten dat de baas ook het voortouw neemt. Zij associëren een machtspositie vooral met het hebben van de meeste kennis, niet noodzakelijk met een functietitel. Presentaties kunnen perfect vanuit een gemakkelijke stoel en hoeven al lang niet meer netjes in pak en das bij het whiteboard vooraan in de ruimte. Bij heel wat startups, doorgaans bevolkt door de nieuwe generaties werkers, heeft de 'baas' vaak geen eigen kantoor meer en zit hij of zij gewoon tussen de andere medewerkers. Gen Y en Gen Z heeft dan ook veel meer oor naar de wijsheid en kennis van de groep dan naar die van een enkeling met een ronkende functietitel.

Maandag 22 Januari 2018 om 13:30

Pascal Dewulf